tisdag 8 oktober 2013

Fläskfile med svamp och portvin som på SPA

 
Portvin, en ny bekantskap men vilken trevlig sådan! Maken och jag var såklart tvungna och provsmaka ett pytteglas innan till en god kopp kaffe. Maken var inte direkt förtjust och konstaterade att det där blir bra i maten. För min del fungerar både två alldeles utmärkt. I vintras så var maken, jag och våra goda vänner på ett litet SPA mitt i de Småländsk skogarna. Det fanns absolut ingen meny att välja på utan familjens egen hemmagjorda mat serveras. Efter härligt bad ute under stjärnorna och bastubad så serverades vi Fläskfilé med portvinssås. I vanliga fall brukar jag "efterapa" mat jag har ätit och försöka laga den med hjälp av mina smaklökar - faktiskt en mycket trevlig syssla. Den här varianten har jag inte testat, kanske för att jag var osäker på vilken sorts portvin jag skulle köpa.
 
Tills jag fick se ett fotografi på Instagram som matbloggaren "En smak av Karin" publicerat. DÄR var rätten vi åt på SPA minsann! TACK KARIN!!
 
Så jag fick veta att jag skulle köpa "Invalid portvin". Så blev det och vilken sås det blir!
 
Ni måste bara testa detta!
 
Fläskfilé med svamp och portvin
 
1 fläskfilé i skivor
1 dl mjöl
3 tsk paprikapulver
salt och svartpeppar
smör
10 champinjoner
3 dl portvin
1 burk creme fraiche
4 dl grädde
3 msk kinesisk soja
 
Blanda mjöl, salt och svartpeppar på en tallrik. Vänd skivorna i mjölblandningen, stek skivorna och lägg upp de på en tallrik. Stek svampen i skivor, salt och peppra lite. Tillsätt portvin, koka ihop lite och rör ner grädde, creme fraiche och soja. Sjud 5 minuter till. Lägg ner köttet, sjud 5 minuter till.
 
I dag serverade jag med hasselbackspotatis och brysselkål, supergott! Fast om det ska vara "SPA-maten" så ska det vara Potatisgratäng och sallad.
 
 

Inga kommentarer: