söndag 8 februari 2009

Ört och vitlöks frästa Gnoccisar med baconsås



Färska Gnoccisar - det köper jag för sällan. Så goda dem är, frästa med lite vitlök och färska örter. Sen en krämigt god baconsås. Funkar utmärkt både som fredagsmat och lite mer till vardags. Dessutom barnvänligt, här gillar dem verkligen gnoccisar - alla tre, 1.5-åringen, 8-åringen och 11-åringen.


Ört och vitlöks frästa Gnoccisar med baconsås
4p


1 pkt gnocci (ta två om ni är jättehungriga)
några msk av valfria färska örter, jag tog timjan, persilja och basilika
1 finhackad vitlöksklyfta
salt och vitpeppar


Baconsås


2 pkt bacon
2.5 dl matlagningsgrädde
½ dl riven västerbottenost


Koka gnoccin - halvera koktiden som det står på paketet eftersom de också ska fräsas. Fräs dem sedan några minuter och krydda.

Såsen:
Knaperstek baconskivorna. Hetta upp grädde och ost och rör tills osten smält. Smaka av med salt och peppar. Koka gnoccin enligt anvisning på paketet.

Servera med goda grönsaker. Här blev det rivna morötter, barnen fick välja. Det är gott med en Tomat och basilikasallad också.


13 kommentarer:

lina sa...

Låter kanongott det där! Gnocci äter jag alldeles för sällan.

Anonym sa...

Vad gott det där verkar, finns inte att köpa i affärerna här. Har du gjort själv? Har funderat men mer har det inte blivit heller. Din kaka har jag gjort så mycket så nu måste det bli paus!
ha en bra vecka/kram Karin

annamaria sa...

lina: ja man gör ju det!

KarinW: det finns bara ibland i byns butik men på stormarknaden i stan finns dem små godingarna. Jag säger som du - har tänkt göra egna så många gånger. De är säkert oerhört mycket godare. Ha det så gott! Kram kram

Anonym sa...

Jag har faktiskt aldrig smakat gnocci. Hur kan man beskriva att det smakar?

Anonym sa...

Gnoochi är gott! Jag har en förp. i kylen jag inte vet vad jag ska göra med! Kanske nappar på ditt recept! Ha ne supermysig alla-hjärtans-helg & må så gott!

Anonym sa...

Det där ser och låter kalasgott! ;)
Västerbottenost och bacon är så grymt gott ihop!

Anonym sa...

Hej! har du en emailadress man kan kontakta dig på? Det gäller en inbjudan.

mvh /Taniya

annamaria sa...

Hej Taniya! Jag blir förstås nyfiken nu! Lämna din mejladress så skickar jag dig ett mejl Hoppas det är okej. Ser fram emot det!Om du inte vill lämna din adress får du höra av dig.

MVH AnnaMaria

Anonym sa...

tny_strom@yahoo.com

Har tyvärr ingen blogg, men maila mig så skickar jag min jobbmail där :)/ Taniya

Anonym sa...

Gud vad gott det ser ut!

Åsa/ensidamedmat sa...

Vad lustigt...!
Igår köpte jag gnocchi för första gången i mitt liv.
Och så såg jag detta receptet.
Fin inspiration!

Ha en trevlig Söndag!/Åsa

annamaria sa...

Hej Åsa!

Ja dem är goda dem små gnoccisarna. Personligen vill jag gärna krydda upp dem annars är dem lite menlösa. Lycka till och smaklig spis! / AnnaMaria

Anonym sa...

Då jag mitt i vintern hittade din matblogg och läste om sommarsoppan så vill jag ge dej en liten information om att på finlands svenska heter den snålsoppa
hälsningar Monica i Helsingfors