måndag 12 augusti 2013

Chokladbakelse med hallon



 

 
Varm gosig choklad och så lite hallon. Vilken underbar kombo! Dottern och jag blev så sugna på något gott efter middagen häromkvällen. Började leta bland mina tusentals utklippta eller nerskrivna recept. Dem finns i många pärmar och fler lär det bli. Jag fullkomligen älskar dem! Jag lagar absolut inte allt men jag läser dem och inspireras. Precis som jag hoppas att du gör av mina recept. Du behöver absolut inte följa allt slaviskt. I de flesta recept kan man plocka bort eller lägga till. Det gör jag hej vilt allt som oftast.
 
Dottern konstaterade att nästa gång ska vi prova med mjölkchoklad. Det gläder modershjärtat när det där spontana "mattänket" finns där. För egen del så passar den här lite mörkare chokladen mig perfekt. Bryta av med hallon både i och servera till. En klick grädde till passade perfekt.
 
Chokladbakelse med hallon
 
4-6 p
 
200 g mörk choklad (jag tog 70 %)
125 g smör
2 ägg
2 äggulor
3/4 dl strösocker
3 msk vetemjöl
ca 125 g hallon
 
Ugn 175 grader. Smält choklad i bitar med smöret i en kastrull. Vispa ägg, äggulor och socker pösigt och vitt. Vänd ner chokladblandningen och sikta ner mjölet. Vispa ihop till en jämn smet. Fördela smeten i 6 små portionsformar eller 4 lite större. Tryck ner några hallon i varje form och grädda mitt i ugnen ca 12 minuter. Bakelserna ska vara kladdiga i mitten.
 
Toppa dem sedan med mer hallon och en klick grädde.
 
 
Innan dem gräddas:
 

2 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Hej!
Såg din kommentar om gästbloggning och jag byter gärna inlägg. Det har bara tyvärr inte blivit att jag svarade med en gång. Som du kanske ser har jag verkligen tagit semester från bloggandet i sommar. Maila mig gärna förslag på vad du vill blogga om.
Kinnas blogg - mormors mat

annamaria sa...

Hej Kinna! Även bloggare behöver lite ledigt i bland :-)

Jag ska klura på detta och hör av mig! Jag är såklart glad och tacksam om du vill skriva en rad eller två hos mig också.

MVH Anna Maria