söndag 17 februari 2008

Pangasius, pesto och tomat


Ja nu när torsken är bannlyst här hemma så tycker jag att Pangasius är en kalasbra ersättare, både smakmässigt och väldigt prisvärd. Vad jag vet så tillhör inte denna fisk de "svartlistade" fisksorterna.

Hur har du det med samvetet - köper du torsk ännu??

Fisk, pesto och tomat en underbar rätt! Passar till potatis eller ris. Jag gjorde en kall sås till - har köpt en krydd-blandning som heter Lemondill (Oldenburgs ska också ha den på nätet) som bara blandas med lätt creme fraiche. MUMS! Barnen älskar denna rätt också. Blir det något över så hälsar katten att han gillar det också....

Pestofisk med tomat
4p

4 pangasiusfiléer
salt och vitpeppar
1 dl krossade tomater
2 skivade tomater
10 cm skivad purjolök
1,5 dl pesto

Lägg krossade tomater, skivade tomater och purjolök i botten på en ugnsform. Lägg fisken över, kryssa och pensla pesto över fisken. Gratinera i ugnen 200 grader ca 30 minuter.

6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Härligt att kika in hos dig på måndagmorgon o så har man maten fixad både idag o i morgon, helt utan egen tankekraft!!

Tack o bug kompis! ;)

Kramar

Anonym sa...

Vad gott det ser ut och enkelt att göra - det gillar jag! Tack för receptet :)

Anonym sa...

Nope, köper inte torsk. Håller mig till sej och hoki. Men jag har faktiskt aldrig testat laga pangasius. Åt den på restaurang för ungefär ett år sedan och det smakade inte bra så jag har hållt mig från att prova det igen. Men jag hör (och läser på bloggar) att den är så bra så jag kanske måste ge den ett nytt försök. Det kan ju hända att det var restaurangen som tillagade den på ett konstigt sätt?!

Anonym sa...

Hei! Tusen takk for en nydelig oppskrift!! Pangasius er en herlig fisk av flere grunner: den smaker godt, og kan kryddres/ spises med det meste. Den er billig og økologisk, da den er matet opp på ris og bananer! Mmm..

annamaria sa...

Hej Maren! Visst är den kalasbra! Fungerar bra både till fest och vardagsmat. Ris och bananer - det visste jag inte. Intressant. tack för infon.

Anonym sa...

Hej, jag har slutat äta Pangasius, är det verkligen bra?
Läste på denna blogg http://matpolisen.blogg.se/2008/november/smaklig-maltid-giftet-ar-serverad.html och det ser inte bra ut, det måste undersöka bättre!!
Hälsingar
Helen