onsdag 18 juni 2008

Godaste gubbarna till midsommar!





Vilken jordgubbscheesecake! Vacker och så underbart god. Perfekt att förbereda inför midsommar. Ingen behöver stå och fixa tårta utan kan bara ägna sig åt att dansa runt midsommarstången. Receptet är i från den utomordentligt trevliga mattidningen Matmagasinet.

Cheesecaken avnjöts på altanen när det fortfarande var soligt och varmt. Nu är det kallt och molnigt. Vill ha mer sommar NU!

Nu önskar jag er alla en riktigt GLAD MIDSOMMAR!!!

På fredag bär det av till stugan - jag tar en kort bloggpaus eftersom jag inte har internet i stugan. Är tillbaka om någon vecka eller så. Må så gott alla!



Jordgubbsceesecake
ca 10 bitar

Botten


2 ägg
1 dl socker
1 dl vetemjöl
½ dl socker

Fyllning
4 gelatinblad
300 g jordgubbar
1½ dl socker
saft av en lime
3 dl vispgrädde
200 g naturell färskost
1 dl jordgubbar i mindre bitar


Garnering
1½ liter jordgubbar


Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl med kakao och blanda ner. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant. Grädda i 200 grader i 12 minuter. Låt svalna och se till att kanskten på formen är ren.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 10 min. ta upp den och smält dem i 2 msk vatten i en kastrull. Låt svalna. Mixa 300 g jordgubbar med socker och limesaft. rör ner jordgubbsmixen i gelatinlösningen. Vispa grädd4e tills den börjar bli tjock. Rör ner mjukrörd färskost i jorgubbsmixen tills smeten blir väl blandad och sist den vispade grädden och de mindre jordgubbsbitarna. Häll cheesecake-fyllningen över botten, låt den stelna i kyl och frys sedan ner den. ta upp den 30 min. före servering och garnera med jordgubbar.

Ät och njut!!!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tjusig!! Får passa på att önska er en riktigt härlig och GLAD MIDSOMMAR i stugan!

Sara sa...

Glad Midsommar min vän!

Anonym sa...

Den verkar jättesmaskig men nu står det still, naturell färskost, vad ska man titta efter för märke då?

Hoppas du också får en riktigt fin midsommar AnnaMaria!

annamaria sa...

Naturell färskost - jag brukar ta philadelphia eller icas variant av philadelphia. trevlig midsommar Andreas!!!

Anonym sa...

Hej!

Provbakade cheesecaken med min flickvän idag. Jättegod faktiskt.

Det är såhär att vi precis dragit igång ett liten hemsida om onlinebingo. Vet inte om du provat det men många tycker det är jättekul. Vi tänkte lista lite bloggar på vår hemsida och undrar om du vill ha med din blogg där. Du kan ju titta in på www.provabingo.se och se vad du tycker. Kolla gärna in dem gamla bingolotto filmerna, ganska festliga faktiskt. Bara anmäla dig på vår sida, under bloggar.
Glad midsommar!

Malin sa...

Hej vännen hoppas att ni haft en bra vecka i stugan.
du jag skulle behöva din mailadres för lite bilder och recept och även ge den till kajsa...
Kram malin

Anonym sa...

Såg riktigt somrigt och gott ut:)!

Eva Götharson sa...

Ha det bra i stugan! Kakan ser SÅ VÄLDIGT god ut! Måste testa! Kram