torsdag 26 juni 2008

Nypotatiswok



I stugan blir det förstås mycket grill. Det och så plättar - jag fyndade en gammal plättlagg på loppis superbilligt för några år sedan. Plättar är godare än vanliga pankisar. Konstigt. Men plättrecept det har ni redan så lite Nypotatiswok till helg-grillningen kanske? Enkelt och så gott det är! Jag benade ur en hel fläskkotlett och lade skivorna i en rödvinsmarinad över natten och sen på grillen och serverade min wok till. En kall sås till sitter fint. Mosad fetaost, creme fraiche, pressad vitlök, lite färsk oregano och så salt och peppar. Mer behövs inte.

Min nypotatiswok

Kokta nypotatis med eller utan skal
Paprika
morötter
Squasch
gul lök
salt och peppar
strösocker

Fräs alltihop i en stekpanna, salta och peppra. Karamellisera woken med några matskedar strösocker. Inte nyttigt men tok-gott!


6 kommentarer:

Hanna sa...

Låter otroligt gott. Ska grilla i morgon om vädret tillåter och har funderat på vad det bli till köttet. Det kanske blir en variant av din potatiswok!

Sara sa...

Oj så gott, roligt med varianter till den vanliga kokta nypotatisen!:)

Anna-Eva sa...

Maten ser jättegod ut men jag är mer sugen på den där lilla underbara saken till höger på din blogg, klädd i rosa och rött.Oj, oj, oj så sjuker jag blir i babytarmen :(

Cirkus Robertsson sa...

Hej vännen! Kajsa här som har hittat till din blogg och kollar runt lite. :-) Sååå härlig mat! Jag ska försöka använda mig av dessa recept under sommaren nu när vi ska spendera 8 veckor i sommarstugan utanför Båstad och jag bara jobbar 50%. *kalla mig glidar Kajsa*

Såg bilden på yngsta dottern och blev så chockad över hur lik dig hon är! Sååå söt! Sedan kollade jag vidare runt i bloggen och såg bilden på dig och dina barn (vid morsdags inlägget) och blev helt PAFF över att din mellan flicka ser precis ut som du gjorde i den åldern!!! :-o Hur gammal e hon? Jag ser framför mig dig i vit volangkjol och tröja med stora prickar på mitt 7, eller var det 8 års kalas. Du satt i kökssoffan jämte Lasse och han spillde ketchup på din vita kjol!! Ha ha ha! Minns du?

Vi får höras på mailen ang. en helg i sommarstugan!!!! :-)

KRAMIS
Kajsa

annamaria sa...

Heeeej! Vad roligt att höra av dig! Vi kan glida tillsammans...jag jobbar 40% och är mammaledig resten men är helt ledig 4 v i sommar. Så skönt. Inte kan man väl glömma dina kalas med ketchup på kjolen! det är så roligt med alla likheter på barnen. De flesta tycker nog att mellandonnan är väldigt lik min käre. Men man ser så olika! Vi hörs av vidare om stugprojektet! Det vore så roligt!! Stor kram!!!

Anonym sa...

Creme fraiche med feta det var längesedan men oj vad gott!
Potatiswok har jag inte testat ser smarrigt ut!