onsdag 26 september 2007

Giftig krydda














Vad vore livet utan kryddor. Jag fullkomligt älskar att få gå i affärer med innehavare från diverse olika länder. När man inte bor i en storstad och utbudet är stort så får man fullständigt fnatt när man råkar hitta en sådan affär. Massor av olika påsar med kryddor som man inte har en aning om vad det är för något. Så köper man dem och experimenterar. Himmelriket! Eller så kan man ha det så bra som jag - få roliga kryddor i present av min bonus-son Abbe. Abbe har nära till Möllevångstorget...behöver väl inte säga mer antar jag. Åååååh dit ska jag den 1 december!!!

Ja vad är det nu för en krydda på bilden???

Jo det är en Sumacbuske. En av alla de 250 olika arterna som finns. En av påsarna jag fick av Abbe hette då Sumac. Var då givetvis tvungen att ta reda på mer och tänkte nu dela med mig av det jag funnit. Sumac växer i tropiskt klimat, över stora delar av världen men allra vanligast i sydafrika.

Sumac är en buske och kan också växa till sig och bli ett träd ca 1-10 m höga. Blommorna kan vara vita, gröna eller röda. Blommorna övergår sedan till att bli purpurröda bär som sedan blir Sumac-kryddan. Bären torkas och mals till ett grovt pulver. Min sumac-krydda har en rödaktig färg.

Sumac används ofta i det turkmenska köket. Sumac har en citronaktig smak, ger viss syrlighet i anrättningen den används i. Så till giftet - buskens sav är giftig så det krävs stor försiktighet vid hanteringen. Tur man slipper den delen.

För egen del så trodde jag sumac var en kryddblandning men efter min efterforskning så har jag alltså kommit fram till att det är en alldeles egen krydda. Däremot så används den ofta i kryddblandningar. För och krångla till det hela så används kryddan i en blandning som heter Zatar som på arabiska heter Timjan....ja som sagt krångligt kan det bli.
Sumac kan användas till fisk, fågel och kött. Även i marinader eller dressingar. Kan även strös över ris.
Första gången jag provade denna krydda så blev det "på känn" som så ofta....det blev bra!


Så Varsågod, en god och fräsch


Sumac-kryddad färskost

500 gr färskost (kvarg)

1 tsk sumac

1,5 pressad vitlöksklyfta

salt och svartpeppar

½ tsk strösocker

1 tsk sambal oelek

Blanda alla ingredienserna. Låt stå minst 5 timmar före servering. Görs med fördel dagen innan.






Så har du ett bra recept där jag kan fortsätta använda min Sumac så mottages detta tacksamt!

3 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Vi använder sumak i sallader men även i yoghurtsåser till grillat. Min man brukar även pudra över lite sumak på riset.
Himmel så mycket smått o gott det fanns i din blogg, hinner inte med allt. Men din blogg är underbar!! 'ler*
Kram

Ingvar Nilsson sa...

Hej!
Jag hittade hit - jo vi var bjudna till våra persiska bekanta på middag. Basmatiris med saffransdekorationer, kolgrillade 25 cm långa peppar (smakade paprika), grillade hela tomater samt höjdaren hemgjord kolgrillad kebab.

Kebab på persiskt vis består av nötfärs, finhackad lök och sumak och saffran. Köttfärsen kläms fastmed en knapp centimets tjocklek på platta plåtbitar ungefär formade som en linjal 3 x 40 cm där ena änden lämnas bar och används som handtag.

När man ätit denna saftiga kebab några gånger undrar man förstås varför shishkebab och kycklingkebab som alla kebabställen serverar blivit så poppis...

Anonym sa...

Hej! Jag undrar… varför skrev du giftig?