fredag 8 augusti 2008

Grovbröd på mitt vis

Nu när det är lite svalare ute så blir jag så Höstig! Blir sugen på mustiga grytor, hembakta grova bröd, kantareller och så varma koftor och lite andra nyinköpta höstiga kläder. I mitt skafferi hade jag samlat på mig en hel massa "slattar" av mjölsorter och annat gott. Det är dock en salig blandning av gram och decilliter - eftersom det var slattar så fick endel vägas och endel fanns det mer av så då fick det bli decilliter. Hoppas det går fint ändå. Så då fick det bli 2 saftiga bröd på det. Väldigt lättbakat - bara att röra ihop och hälla i bakformar. Under tiden bröden svalnade så plockade vi kantareller....recept och bilder kommer snart....

Grovbröd på mitt vis
2 limpor

70 g linfrö
1 dl havrekross
1 dl solroskärnor
200 g rågsikt
280 g grahamsbröd
4 tsk salt
300 g vetemjöl
50 g jäst
2 dl sirap (och 2 msk såskulör för färgens skull)
1 dl lingonsylt
12 hackade torkade aprikoser
1 l filmjölk

Blanda allt det torra. Rör ut jästen i filen som värmts till 37 grader. Häll i den i det torra. Tillsätt sirap, lingon och aprikoser. rör runt tills det blir en jämns smet. Jäs 20 minuter. Häll i smeten i välsmorda formar (1,5 liters). pensal bröden med olja och strö över solrosfrön och havrekross. Ställ in börden längsts ner i ugnen 100 grader i 45 minuter. Sedan ytterliggare 50 minuter på 175 grader. Låt de stå i formarna och sätta sig i 15 minuter. Tag ur bröden ur formarna och låt dem svalna under bakduk.

Inga kommentarer: