fredag 22 augusti 2008

OS-Wok

För ett tag sedan så var det en kock med härstammning Asien på TV. Inför OS skulle han laga kinesisk mat. Så självklart har det serverats min variant OS-kyckling här hemma med inspiration från denna kinesiska kock! Väldigt fräscht, krispigt och gott! Vill man så går det såklart utmärkt att utesluta kyckling.

OS-kyckling från Kina
4 p

3 st kycklingfiléer
1 burk bambuskott
1 gul lök
1 pkt färska sockerärter
½ zuccini
2 skivade vitlöksklyftor
6 mycket tunna skivor färsk ingefära
½ finhackad färsk chili (utan kärnor och hinnor)
2 msk potatismjöl
2 msk soja
cashewnötter

Tillagningssåser:
2 msk soja
2 msk bönsås
2 msk hoisinsås
2 msk ostronsås

Marinera den tunt skivade kycklingen i soja och potatismjöl. Värm upp stekpannan till mkt hög temp. Stek kycklingen, tillsätt sedan grönsakerna, stek 3 minuter. Häll i tillagningssåserna. Rör hela tiden. Salta vid behov. Det går snabbt - så ha riset klart innan. Grönsakerna ska fortfarande vara krispiga! Servera med Basmatiris.

Sen vill jag önska er alla en härlig helg!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser väldigt smarrigt ut! Trevlig helg på er!

Anonym sa...

Vad gott, blev väldigt sugen på ingefära nu.

Anonym sa...

Det där är mat jag gillar, ser kalasgott ut!
Bättre än själva OS tycker jag!

Anonym sa...

såg jättegott ut, cashewnötter är så himla gott i mat! godare än jordnötter :)

Anna-Eva sa...

Grattus till nördskapet! Jag visste med en gång att det skulle bli du som kammade hem titeln denna gång :)

annamaria sa...

Åh tack...jag visste inte om det förrän nu! Trevligt! Men så är det gott också....

Sanna sa...

Hej! Hittade hit precis och omedelbart hittar jag en rätt som jag måste testa nästa helg :) Brukar göra varianter på just den här sortens "kinamat" ....men nästa gång blir det "din"...titta gärna in till mig när du har tid :)

http://veckansmiddag.blogspot.com

Anonym sa...

Mmm, vad gott det ser ut. Ska spara receptet!

Anonym sa...

Hejsan, jag hittade din blogg av en slump och testade på detta recept. Så otroligt gott! Har lagat det flera gånger. Tack för ett bra recept!

annamaria sa...

Hej! Välkommen hit!!! Så roligt att höra!!

MVH Anna Maria