tisdag 13 januari 2009

Hargryta med champinjoner och sockerärtor

SockerConny har varit på har/rådjursjakt på Öland - hade flyt och fick med sig en del hem. Undrar varför han inte lämnade av en del till mig? Nu vill han ha recept - varsågod! Nu hoppas jag att du kan själva förberedelserna med hängning och läggning i ättika/mjölk och sånt för det kan inte jag. Om man man nu inte har tillgång till hare så går det utmärkt att laga samma rätt av Rådjur och Kyckling. Grytan kan med fördel lagas dagen innan - precis som i stort sett alla grytor. Ett glas rött till grytan är inte dumt alls.


Hargryta till Socker Conny
4 p

1 hare i fina små bitar
1 röd paprika
1 gul lök
ett tråg SockerConny eller jag menar Sockerärtor
6 färska skivade champinjoner
3 dl rött vin
2 msk kalvfond
5 dl vatten
3 dl grädde
mjöl till redning
salt och vitpeppar
2 msk gelé

Stek harbitarna i en stekgryta, krydda med salt och peppar, ta upp från grytan. Stek svampen och löken. Tillsätt köttet och häll på vin, fond och vatten. Sjud 2 timmar, rör ibland. Tillsätt mer vatten om det behövs under tiden. Häll i grädden, paprikan, gelé och sockerärtorna, sjud 10 minuter till. red av med mjöl och vatten, smaka av med mer salt och peppar om det behövs.

Servera med Potatismos! Åh vad gott!

5 kommentarer:

Socker Conny sa...

Tackar, detta måste provas!

Anonym sa...

Spännande, vi åt mycket hare när jag växte upp, men som vuxen har jag inte provat det. Kanske dags att ändra på?
Vad tycks, är det värt att köpa en dyr hare på saluhallen?

Funderar fröken Dill

annamaria sa...

Frökën dill: vad kostar en hare egentligen i saluhallen? Om jag hade en hel saluhall och så mycket pengar som en hare verkar kosta så hade det nog funnits annat jag föredrog eftersom jag väldigt sällan är i en saluhall. Jag brukar lägga pengar på allt det jag inte har ätit förrut....störd - ja jag vet.15 små burkar med konstigt innehåll....det är underbart. Men kör hårt - köp en hare till lördagsmyset!

Anonym sa...

Hare är verkligen gott om det tillagas på rätt sätt, men det är väldigt sällan det äts här hemma! :-)

Dubbelörn sa...

Har i helg fått en hare fr jagarvännen!

Letar efter recept o hamnar hos dig. Det här låter ju hur gott som helst. Så i helg ska AnnaMarias hargryta tillagas ;).

Kram