torsdag 27 juni 2013

Fredagsgrill - Baby back ribs


 
"Äta med fingrarna mat" har vi verkligen här. Så mört och så gott! Min bonusson som är lika mattokig som jag har varit hemma och pysslat. Vi kokte dessa små goda Baby back ribs och sen penslade med god glace och grillade. Självklart serveras dessa med Friterade Pommes, Cole slaw och en röd Barbequesås. Det går åt en hel del kött eftersom det mesta är ben - så räkna 500 g/person i alla fall. Vi var lata idag och köpte färdig Glace - men jag är helt säker på att denna GLACE från www.gottgrillat.se är helt superb till detta!
 
Ska jag vara riktigt ärlig så kokade vi dem lite för länge (nästan 2 timmar) och dem blev oerhört möra men kanske något svåra att grilla. Så det räcker alltså att koka dem 1 timme.
 
Jag gillar lite sådär sötstarka ribs, så jag brukar pensla lite extra flytande honung på och strö lite chiliflakes över.
 
Baby back ribs
 
Baby back ribs
Vatten
Lök i klyftor
Slantad morot
salt och vitpeppar
Lagerblad
 
Glace
 
Sjud köttet i ca en timme. Pensla sedan med glace och grilla dem tills dem får fin färg. Pensla med glace några gånger under tiden.
 
Röd Barbequesås
 
1,5 dl chilisås (vanlig typ Heinz)
1,5 dl sirap
curry efter tycke och smak
lite sambal oelek

Blanda allt och låt stå någon timme.
 
 
 



Inga kommentarer: