måndag 1 juli 2013

Hel fläskkotlett med Fransk grönsaksröra



Ja, jag erkänner! Jag tycker om IKEAS rätt med hel fläskkotlett, ratatouille och bearnaisesås. Så nu var jag helt enkelt tvungen att laga det. Ja allt är inte hemlagat men nästan. Så här är min tolkning av denna rätt i alla fall!

Börja med att koka Grönsaksröran, den går förstås utmärkt att koka dagen innan, ja till och med lite godare då. En bit hel fläskkotlett stekes i stekgryta, salt och peppar på. Häll på 3 dl vatten och sjud. Låt vila i folie en kvart, skär upp i tunna skivor. Självklart går det utmärkt att grilla köttbiten också om man hellre vill det.

Sen om man är fullt frisk (utan tokonda bihålor och förkylning som jag har) så gör man såklart egen bearnaisesås. Nu har vi kört Lohmanders bearnaisesås ett tag och ville prova något annat. Så nu blev det COOP´s bearnaisesås med chili - i den blandade jag några matskedar creme fraiche, riktigt god! Jag har utlovat hemgjord variant till sommarens grille med lillasyster med familj.

Vilken är din favorit?

Fransk grönsaksröra

1 aubergine
½ zuccini
1 burk krossade tomater (helst MUTTI)
3 hela sommarlökar (inkl det gröna)
2 pressade vitlöksklyftor
1 grön paprika
½ röd paprika
1 lagerblad
2 kvistar färsk basilika
1 tsk timjan
salt, svartpeppar och en nypa socker (eller fler)

Skör grönsakerna i bitar. Fräs grönsakerna i olja, tillsätt vitlök, fräs lite till. Tillsätt tomaterna, lagerblad och krydda. Sjud 1 timme. Smaka av med ev mer salt och socker.








2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Jag måste erkänna att jag också brukar ta rätten på IKEA, hihi! :-)
Din röra verkar väldigt mumsig!

annamaria sa...

Härligt att höra att vi är fler
;-). Ja och mycket blir det, räcker till fler middagar eller hälla i köttgrytan :-).