tisdag 29 januari 2008

Lättbakat Fullkornsbröd



Jag hade bestämt mig för prova GI en dag. Hur det skulle vara att leva utan bröd, potatis, pasta ris och andra smarriga kolhydrater. Jag kan bara säga att det var inget för mig. Middagen gick bra utan pastan till kycklinggratängen (som innehöll grönsaker). Sedan dagen efter - frukosten det var där jag bestämde mig. Nej jag kan inte leva utan bröd - vilket inte 45% av er heller kunde enligt min lilla undersökning som nyss avslutats. Jag kan inte äta fil och makrill i tomatsås till frukost. Istället så fick det bli ett nyttigt hembakat bröd och så underbart det blev!!! Ett bröd där jag vet vad det innehåller, ekologiska produkter i den mån det går och så gott med hembakat. Jag hittade receptet i tidningen Laga Lätt. Jag tyckte att det blir säkert väldigt vackert och gott med extra linfrö och pumpafrön på brödet. Jo men visst - de ramlade av allihop. Så pensla brödet innan om du vill att de ska fastna. Hm....korkad, ja kanske.

Jag kan säga att jag njöt där med min ljumma macka med bregott på....mums! Sedan 1 timme (det blir 2 nästa vecka) i dansskorna så kändes livet bara härligt!

Fullkornsbröd från Laga Lätt!
2 bröd

1 liter lättfil
50 g jäst
2 dl linfrö
3 dl rostade solrosfrön
½ msk salt
14 dl Grahamsmjöl

Ljumma filen till 37 grader och rör ut jästen. rör ner linfrö, solrosfrön, salt och grahamsmjöl. Rör degen smidig, det går snabbt! Degen är då rejält kladdig. Jäs degen underbakduk i 30 minuter.

Fördela degen i två smorda 1½ liters formar och sätt in dem i kall ugn. Sätt ugnen på 2oo grader. Grädda först 1 timme, täck sedan bröden med folie och grädda 45 minuter till.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det bör väl ändå vara ett motiv bakom varför GI?

/rolf

annamaria sa...

Jo självklart. Sedan jag fick mitt tredje barn så har inte kilona ramlat av mig som det gjort förrut. Många har tipsat om GI - du behöver inte byta ut gräddprodukter osv. "Bara" sluta äta kolhydrater. Det var inte så bara - jag får nog gå den rätta vägen i alla fall. Minska ner intaget onyttigt och röra sig mer. Så enkelt är det ju egentligen - bara det att det är så svårt....hm.

Johanna sa...

Jag missleder nog lite med min blogg för jag försökte mig på LCHF som inte är samma sak som GI...men jag kallade det GI för att jag åt mer kolhydrater än LCHF. GI kan fortfarande vara ett alternativ för dig. Med GI får man äta kolhydrater!
jag fattar inte hur man har tid att träna om man inte är student eller arbetslös, det låter som om du hinner med massor tycker jag!

Sara sa...

Hej !! Jag såg att du efterlyster kaffir lime blad, vet inte om det löst sej ? Idag när jag var på city gross så såg jag en nyhet från santa maria, så det borde komma till din affär snart. Annars får du säga till ! http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=1&p=p3c3&c=3&s=3&co=3&id=5323

Kram !!!

lina sa...

Låter vettigt att njuta och sedan dansa lite:)Brödet ser jättegott ut!

Johanna sa...

Om du inte helt har gett upp GI-tankarna så tycker jag att Fredrik Paulun är bra. Har läst några av hans böcker om GI men hans hemsida är också bra, kolla t.ex in artiklar (GI-skola) och tabeller. Med GI tar du inte bort kolhydraterna, bara de snabba kolhydraterna. Och ibland får du äta dem också, t.ex. efter träning. http://www.paulun.se/

Johanna sa...

Ditt bröd är nog faktiskt ett ganska bra GI-bröd med hela frön och inget extra socker. En diet mer i din smak kanske?

annamaria sa...

Ja Johanna det var precis min tanke. Ett gott och nyttigt vardagsbröd!

Malin sa...

Hej Anna

Jag gjorde ditt bröd och det blev gott som bara den lite hård botten och hård på toppen (såg du rimmet:-))
men det va nog inte receptet vi skall skylla på utan mig och min ugn. Jag märkar ofta att bakas lite väl fort i min ugn.

Anonym sa...

Ser jättegott ut! Detta ska jag testa imorgon..

annamaria sa...

Hej Malin! Hoppas allt ät bra med er!!! stor kram!

Minijossan: lycka till och välkommen till min blogg förresten!