tisdag 15 januari 2008

Tulpanens dag idag!


Visst ska vi väl ta alla tillfällen i akt att fira något - idag är det tulpanens dag. Tycker det annars mest brukar vara ätbara saker som firas - kanskelbullar, semlor osv. När det nu inte går så får det bli glass. Hemgjord glass får barnen idag. Om jag inte kan låta bli den så får det väl bli 7 km i benen ikväll efter denna ljuvliga krämiga glass - inte så fettfritt precis men så himmelskt gott det är. Mäktigt och man kan inte äta så mycket - tur det kanske. Lite färsk frukt till får det bli.
Firar du tulpanens dag? Kanske med en vacker bukett i alla fall - jag får nästan lite vårkänslor om jag låter bli att titta ut. Här öser regnet ner. Blir lite sugen på att byta gardiner. Ja det måste nog vara vårkänslor då.

Hemmagjord vaniljglass
4 pers.
3 st äggulor
4 msk florsocker
3 msk vaniljsocker
3 dl hårt vispad grädde

Vispa äggulor, vaniljsocker och florsocker någon minut. Blanda äggsmeten med vispad grädde. Häll gärna upp glassen i serveringsskålar och frys i ca 3 timmar. Ta fram glassen ca 15 minuter innan servering.

Så här ser den ut den lilla godingen....

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har också ett glassrecept jag kommer att lägga in inom kort - hemgjord är ju underbar. Och tulpaner fiock jag av min bror häromdagen. Vilken vårkänsla det plötligt blev i köket.

Sara sa...

Mm, ser jättegott ut ! Jag visste faktiskt inte att det var tulpanens dag idag, och orkar inte göra annat än att ligga i soffan och snörvla just nu. Får köpa en bukett tulpaner en annan dag. Du får gärna skicka en bit glass till mej !! =)

Karin W. sa...

Jag fick en gång en stor påskbukett med gula tulpaner och gul mimosa. Väldigt gul och väldigt vacker. Att tulpanen har en egen dag har faktiskt gått mig spårlöst förbi. Kanske uppmärksammas det inte över hela landet.

Anonym sa...

Är det de idag! Hörig jag älskar tulpaner! Krispiga och gummiga! *S* Glass till det kan ju inte bli bättre! Krispigt, gummigt & glassigt! :-)

Michael Bäckman sa...

Hej igen.
Mycket var gott, men just våffelfrukosten var fantastisk. Langostinin var enorm och alla deras anrättningar med tonfisk (färsk) i alla former var mirakulösa.
Michelangelo