fredag 23 maj 2008

Mat till Mor



När man har såna här gull-rumpor (ja jag kallar dem så....) så blir man lycklig i hela själen. Jag har fått veta att jag ska få Mors dags-middag på Korrö. Underbart mysigt och vackert. Jag har aldrig ätit maten förrut så det blir spännande - men alla säger att det är så god mat.
Varför gjorde Gud Mammor?
”Nog ser ni väl att hon kommer att bli något särdeles extra? Hon måste bli fullständigt äkta, ha massor av rörliga delar, överleva på svart kaffe och matrester, ha ett knä som rymmer tre barn samtidigt och hennes kyss ska kunna bota allting från ett skrapat knä till ett brustet hjärta.”
Precis så är i alla fall min Mamma!! Många pussar till dig Mamma!
Till alla er andra mammor: Njut av er dag - det ska jag göra.
Om man vill njuta av något gott hemma så kan jag varmt rekommendera denna underbart lena Walevska. Säg nu inte: "nej det alldeles för svårt". Det är det inte! Kolla får du se - eller sätt receptet i handen på fadern i huset.
Enkel Sjötunga Walewska

4 Sjötungefiléer (eller rödtunga)
3 dl vatten (blanda med tärningen)
en halv grönsaksbuljongtärning
1 dl vitt vin
3 dl grädde
salt och peppar
1 gul lök - finhackad
6 färska champinjoner
smör och mjöl
räkor, kräftstjärtar eller hummer till servering
finhackad färsk dill

Vanligt Potatismos med en äggula i

Smörj en gryta med smör. Lägg hälften av löken i botten och stekt svamp. Lägg saltade och pepprade filéer över. Lägg resterande svamp och lök över. Häll på buljong och vin. Koka upp och sjud någon minut, dra grytan åt sidan, låt stå 2-3 minuter.

Spritsa potatismos i en form (runt kanten). Lägg den kokta fisken och svampen i mitten. Sila av bujongen. Smält smör i en gryta – häll i några matskedar mjöl – vispa och späd med buljong och grädde. Ev salta och peppra lite till. Sjud några minuter. Häll såsen över fisken och svampen. Gratinera i 250 grader ca 10 minuter så moset får fin färg. Garnera med räkor, kräftstjärtar eller lyxa lite med hummer…och färsk finhackad dill.

Ett gott vitt vin till är inte fel…

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken härlig morsdagspresent, du måste berätta om maten!