söndag 4 maj 2008

Trädgårdsrensning


I min trädgård kan man hitta det mesta. 2 ton oregano, lika mycket nässlor och så lite kirskål till det. En hel middag nästan eller? Lite kul finns det att göra i alla fall. Här kan du hitta ett recept på Chilikladdkaka med nässlor. Spännande helt klart eller hur? Nässlor är dessutom väldigt nyttiga!

Har du något bra Nässelrecept? Förresten jag är lite på jakt efter Ramslök - hur ser det ut? Det ska vara gott sägs det - vet du?
By the way...glöm inte rösta på min fisksoppa eller varför inte lämna in ett redcept du också.

Jag brukar göra en len Nässelsoppa, har inget nedskrivet exakt recept men det är väldigt enkelt att pyssla med själv.


Nässelsoppa på en höft

Nässlor ca 1 l
vatten
2 buljongtärningar
det gröna på en purjolök
en näve persilja
lite gräslök
3 dl grädde
maizenaredning
handpillade räkor

Koka upp nässlorna i vatten. Häll av vattnet. Häll i nytt vatten + buljongtärningar + purjolök + persilja+ grädde. Mixa i mixer sedan. Koka upp igen, red av soppan. Servera i glas med räkor och lite gräslök. En kokt grön sparris i är inte heller fel.

2 kommentarer:

Eva Götharson sa...

Hej Anna! Ville bara säga att det är kul att du är tillbaka! Jag provade GI men det föll på brödet som du sa :-). Kram

lina sa...

Chilikladdkaka med nässlor är något av de mest spännande jag hört på länge!!! Den måste jag ju bara baka!