fredag 31 maj 2013

Fredagsgott i form av Citronfilé

Jag fullkomligen älskar mattidningar. Inte kan jag slänga de heller. Lägger i en låda och in i garderoben. När det är brist så tar man fram en 8 år gammal.....som ny, jaja nästan i alla fall.

Det här receptet är från en av de nyare tidningarna - Mitt Kök. Det var en läsares favoritrecept och jag kan bara hålla med. Så GOTT! Jag lagade grytan på morgonen och serverade på kvällen. Älskar som sagt Mat som går att förbereda.

De små söta potatisarna köpte jag på ICA, delikatesspotatisar i 1 kg påse. Mycket goda! Råstekte dem, kryddade med salt, svartpeppar, grillkrydda och vitlökspulver. Om man vill går det såklart bra att köra dem klara i ugnen. Även potatisen går att förbereda och köra klart det sista innan servering.

Citronfilé

500 g fläskfilé
Smör
Salt och vitpeppar
1,5 msk pressad citron
3 dl grädde
1 tsk dragon
1/2 dl persilja 

Skiva filén i skivor, 2 cm. Stek i smör, krydda med salt och peppar. Lägg upp på fat. Häll i grädden i pannan och tillsätt citron, persilja och dragon. Lägg tillbaka köttet i såsen och sjud någon minut. Servera med råstekt kulpotatis och gärna kokt broccoli eller sparris.
 

Inga kommentarer: