tisdag 14 maj 2013

Köttfärspaj, på mitt vis!


Jag ska ärligt erkänna att jag är inte den bästa på att äta rester. Har ingen vettig förklaring alls *skäms*. Så nu övar jag och försöker bli bättre. Måste också nu erkänna att det är dumt att inte prova - för jösses så gott det kan bli med lite extra fantasi. Här hade jag överbliven färs från tacos, jag gör egen kryddning och idag var den väldigt snäll. Smaksätt färsen som du vill och gillar! Dessutom är den här pajdegen så smidig - den fick jag av en deltagare på bästa Facebook-gruppen: "Vad lagar du till middag". Missa inte den!!!

Servera pajen med en härlig sallad, purjolök i salladen passar perfekt till köttfärspaj!

Glöm inte att du kan lägga till grönsaker eller svamp som du själv gillar. Zuccini, svamp och majs är tex gott att ha i.

Pajdeg

50 g smör
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1.5 dl mjölk

Kör snabbt ihop allt utom mjölk i en matberedare eller för hand. Tillsätt mjölk och kör tills det blivit en smidig deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, se nedan. Fungerar såklart utmärkt med en vanlig pajform också, fast jag gillar hög och fin paj.

Färsröra

400 g Fläskfärs
1 hackad gul lök
3 msk ketchup
Salt och vitpeppar
2 msk soja

Fräs lök och färs, tillsätt resten av smaka av med salt och peppar. 

Fyllning

Färsröra
1/2 strimlad röd paprika
1/2 strimlad gul lök

Äggstanning

1 burk Crème fraîche 
1 tsk paprikapulver 
1 tsk chiliflakes
3 ägg
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar 

Vispa ihop snabbt med gaffel och häll över fyllningen. Gratinera i ugn ca 45 minuter.


 



 

Inga kommentarer: