måndag 29 april 2013

Fiskrullad med krispiga rotsaker


Fiskrullad låter sådär trevligt lite avancerat men tänk så enkelt det är! Rullad fiskfilé helt enkelt. Fyll den med din favoritost, just pepparrotsosten är supergod i denna rätt. Sen finns det säkert en och annan som tänker - hrm...krispiga rotsaker till fisk??? Ja prova, helt enkelt supergott! Jag åt något liknande på en restaurang på jobbet. Vilken sås som helst fungerar nog till detta egentligen. Vi hade vitvinssås men hollandaise, citronsås eller kall sås fungerar också finfint.

Trevlig måndag på er!

Fiskrullad med krispiga rotsaker

8 rödtungefileer
1 brk pepparrotsost (ICAs är bra)
Salt och vitpeppar

Rotsaksfräs:
Morötter
Rotselleri
Palsternacka
det gröna på purjolöken
Smör
Salt och vitpeppar
2 dl vitt vin eller vatten

Lägg fisken på skärbräda, salt och peppar på, bred ost på filéerna. Rulla ihop och ställ på "högkant" i en ugnsform. Häll 2 dl vatten eller vitt vin runt fisken. Gratinera i ugn ca 20 min.

Fräs rotsakerna snabbt, dem ska vara krispiga.

Servering: lägg rotsakerna över fisken. Servera med potatismos och vitvinssås. Hollandaisesås på påse fungerar säkert bra också en måndag ;-)

 


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,

Tack för din blogg.

Min mor lärde mig en gång i tiden att det var viktigt att rulla filéerna med rätt sida ut.

Tyvärr gör jag fiskrullader så sällan att jag mellan gångerna glömmer vilken sida det ska vara.

Har du någon kommentar?

Vänliga hälsningar,

Per