måndag 22 april 2013

Sonens Godaste Mjölkfrallor


Godaste Mjölkfrallorna!


Då var det tisdag. En dag full av träning av diverse slag för den här familjen. Tror det skulle kunna bli Lasagne i kväll, en av barnens vardagsfavoriter. Som sagt det finns en uppsjö av Bolognese-varianter. Jag älskar verkligen att laga köttfärssås. Här är ett några varianter: Köttfärssås med potatis (ja det ÄR gott) och Köttfärssås med oxsvans och Låååångkokt Bolognese. Dagens köttfärssås kommer att innehålla Stjälkselleri! Recept kommer!

Min 15-åring gillar att baka så hans alster kommer ni säkert få ta del av fler gånger. Dem här godingarna är mjuka och goda mjölkfrallor. Perfekta till soppa eller kanske ännu bättre till varm mjölkchoklad och en skiva ost.
 
 
Sonens mjölkfrallor
 
50 gr jäst
4 dl mjölk
1 tsk salt
2 msk olja    
2 msk sirap                                                       
10-11 dl vetemjöl
 
Smula jästen i en bunke, värm mjölken till 37 grader, rör om med jästen, tillsätt salt, sirap och olja, ha i mjölet och knåda tills degen blir smidig. Låt jäsa i 45 min. Forma till bullar och låt jäsa ytterligare 30 min. Grädda i ca 10 min på 250 grader i ugnen. Svalna på galler under bakduk.
 
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur många frallor?