tisdag 23 april 2013

Lindblomska kökets Lasagne

Numera tänker jag ofta på min kära och bästaste vän Lisa som bor i Tasmanien när jag serverar Lasagne. För många år sedan när hon hade hittat sin kärlek så tillagade dem hemma hos oss en alldeles fantastisk Vegetarisk Lasagne. Min make som (innan) tyckte att vegetarisk mat ger ingen mättnad blev äntligen överbevisad. Mängder av godsaker i den tasmanska varianten: Zuccini, svamp, pesto mm. Så missa inte Tasmanien Lasagna.

I kväll blir det en Lasagne med kanske för någon lite annorlunda köttfärssås. Vin, Mejram, morötter och stjälkselleri mm. Utmärkt sätt att lura i barnen grönsaker om inte annat. Vi är många och det är en rejäl sats med Lasagne idag. Även bechamelsåsen måste vara ca 1 liter. I dag har jag inte ost i lasagnen, det varierar hur jag gör. Gör som du tycker om.

En sak till: Glöm inte SMAKA av din mat. Utgå inte från mina recept slaviskt, prova dig fram och smaka av. Maken här hemma undrar hur jag kan göra av med så många skedar på så kort tid. Strunt i det! Smaka är det viktigaste i köket, så det så!

Lasagne

800 g blandfärs
1 stor hackad gul lök
2 rivna morötter
4 stjälkar tunt skivad selleri
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk mejram
1 dl rött vin
1 burk cocktailtomater
3 -4 msk tomatpure
10 strimlade basilikablad
Salt och vitpeppar
En skvätt soja
1 buljongtärning
4 msk tomatpure (gärna MUTTI)
2 dl vatten
1 msk paprikapulver
En skvätt worcestershiresås

Stek lök, morötter och selleri. Pressa i vitlöksklyftan och fräs en kort stund. Lägg över i en gryta. Stek färsen, salt och peppar på. Häll i grytan. Tillsätt alla andra ingredienser. Sjud minst 30 min.

Bechamelsås (stor sats)

50 g smör
2 dl mjöl
1-1,5 liter mjölk
salt och vitpeppar

Smält smöret och tillsätt mjöl. Vispa slätt. Tillsätt mjölk, lite i taget, vispa hela tiden. Det ska bli en ganska lös vit sås. Smaksätt med salt och peppar. Smaka av tills det är gott. Sjud såsen ca 5 min. Detta för att mjölsmaken ska försvinna.

Montering:

Se bilden på min goe matlagningsintresserade son nedan. Vit sås först, sen plattor och sen köttfärssås, vit sås, plattor...och fortsätt så. Avsluta med vit sås.












 

Inga kommentarer: