måndag 10 december 2007

Glöggtryffel


Ja, nu kunde inte jag hålla mig längre. Jag har läst och suktat på flera olika bloggar, tidningar och matforum. Nu var det dags - årets första julgodis. Självklart blir det knäck och det vanliga senare men jag brukar alltid testa lite nytt som jag inte gjort förrut. Först ut är Glöggtryffel. I regel så ska alla tryfflar rullas till kulor. Jag tycker det är fantastiskt kletigt och inte så kul. Har inget kuljärn heller. Tycker inte det funkar med iskalla händer heller. Andras blir så vackra men inte mina så nu blev det skurna - så kalasbra!

Glöggtryffel
ca 20 st

½ dl russin (man kan ta bort dessa om man vill)
½ dl alkoholfri glögg
½ dl vispgrädde
200 g mörk choklad - minst 70%-ig
1 msk smör
3 msk kakao att pudra över

Lägg russin i blöt i glöggen i en skål. Koka upp grädden, vänd ner hackad choklad, rör tills den smälter. Rör ner smöret. Tillsätt glöggrussinen. Häll upp på bakplåtspapper - bred inte ut för mycket de ska vara lite tjocka. Ställ in i kylen i ett par timmar. Skär de sedan och pudra över kakao.


2 kommentarer:

natz sa...

mums, tryffel är så gott! jag gjorde egna förra året, tre olika sorter. men till slut var det tryffelsmet över hela köket och jag var nästan gråtfärdig för det var så kletigt och kladdigt.. men gott blev det :)

lina sa...

Åh, så sugen jag blir nu! Låter jättespännande med glöggtryffel. Bra tips att skära tryffeln, håller med om att det bara är kladdigt och jobbigt att rulla:)