onsdag 5 december 2007

Veckans husman - Kålpudding


Nu kommer vi till en av våra husmans-favoriter. Kålpuddingen - som vi är uppvuxna med. Mycket sirap och kål. Så himla gott bara. Serveras antingen med kokt potatis och härlig gräddsås eller potatismos - jo det är faktiskt jätte-gott med mos till. Givetvis lingon till också!

Kålpudding
1 stor form räcker till minst 6 pers.
8 hg fläskfärs
1 dl ströbröd - och det ska vara Wasa som jag anser är det bästa!
2 dl mjölk
2 ägg
salt och vitpeppar
½ vitkålshuvud
1, 5 dl sirap
2 msk kinesisk soja
4 dl vatten

Blanda ströbröd och mjölk, låt svälla 5 minuter. Tillsätt färs, ägg och krydda. Låt stå tills kålen är klar.

Strimla kålen och stek den i en stor stekpanna tills den fått fin färg. Häll över sirap och soja, stek en stund till. Häll över vattnet. Sjud någon minut.

Fördela kål i botten på en ugnsform, lägg färsen över och resten av kålen på. Häll över vätskan, gör hål i färsen med en gaffel. Sätt in i ugn 200 grader i ca 1 timme och en kvart.

Om du vill ha sås: häll av skyn, tillsätt en skvätt grädde, salta och peppra och häll i lite mjölredning.

Mormors hemgjorda lingon är underbara!


2 kommentarer:

Sara sa...

Jag måste erkänna att jag aldrig har gjort kålpudding. Vet inte om det kan bero på att vi aldrig hade det hemma ? Mamma gjorde bara kåldolmar har jag för mej, det var väldigt längesen jag åt det också. Men kålpudding måste jag prova på, även om jag är säker på att lilla fröken kommer protestera :)

lina sa...

Kålpudding är smaskens! Har aldrig gjort det själv, brukar mest äta det hos föräldrarna:) Kanske får göra debut med ditt recept!