fredag 4 oktober 2013

Stolta Kanelbullar!

 
Jag tror det knappt är sant!!!! Skam den som ger sig, det tog mig 20 år att lyckas - men idag har jag faktiskt gjort det. Helt utan hjälp av bättre bagare än mig - som son och far. Jag gillar "snurrade" bullar, barnen brukar säga att det är riktiga bullar när de är snurrade. Möjligen för att just Farmors är snurrade. Ser ni - de är SNURRADE! Sist så bakade jag sådär 100 bullar, ja självklart så gör man dubbel sats när man inte kan baka bullar så bra....hrm....Då bränner jag 100 bullar i botten, supergoda inuti men svarta under, inte bra.
 
I dag ska jag vara lycklig precis hela dagen för att dagens bullar både är mycket GODA, inte brända, snurrade och faktiskt inte superfula! Kalasbra recept! Just att lägga i smöret sist har jag lärt mig av min bagarpappa, de blir saftigare och fluffigare då säger han.
 
Njut nu av lite bullar på Kanelbullens dag!
 
Mina STOLTA kanelbullar

Deg:

  • 50 g jäst för söta degar
  • 150 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 1 dl strösocker
  • 2 krm salt         
  • 3 tsk malen kardemumma
  • ca 11-13 dl vetemjöl        

Fyllning:

  • 100 g smör
  • 1 dl strösocker
  • 2 msk kanel
  • 2 msk vaniljsocker        

Pensling:

  • 1 st ägg        

Garnering:

  • pärlsocker
  • hackad mandel                    
Smula ner jästen i en degbunke och strö socker och kardemumma över. Tillsätt mjölken som värmts till 37 grader. (OBS! Tänk på att det är viktigt att det inte är varmare än 37°C för vid 40°C så dör jästen.). Tillsätt mjöl och blanda tills det blir en smidig deg. Jag använder maskin och kör ca 5 minuter. Tillsätt mjukt smör, kör tills degen är smidig igen, kan behöva tillsättas extra mjöl om det blir alltför kladdig deg. Tillsätt därefter saltet, kör 5-8 minuter till.
 
Låt jäsa till dubbel storlek, ca 45 minuter. När degen jäst färdigt, häll upp den på ett mjölat bakbord. Knåda degen och dela den i 2 delar. Kavla ut varje degdel till en rektangulär platta, ca 20 x 50 cm. Bred på hälften av smöret, sockret, kanelen och vaniljsockret. Vik över en gång. Skär varje remsa i ca 2 cm, vrid remsan och snurra till en bulle. Lägg skarven neråt i bullformar eller på bakplåtspapper. Låt jäsa under bakhandduk ca 30-45 minuter.
Vispa upp ägget och sätt på ugnen under slutet av jästiden. Pensla de färdigjästa bullarna . Strö över pärlsocker och mandel. Grädda mitt i ugnen i 225°C i 8-10 minuter eller i varmluftsugn 200°C i 10-12 minuter tills bullarna fått fin gyllenbrun färg.
 
Låt bullarna svalna på galler under bakhandduk.

2 kommentarer:

Frostrosor sa...

Hurra för lyckade bullar! Vi finnar tillsätter alltid smöret i degen. Men vi gör ju också hejdundrande goda bullar!
Snygga snurror det blev!

annamaria sa...

Då har jag en bra anledning och åka till Finland nu då :-) För att äta gooooda bullar.

Tack snälla.