måndag 29 oktober 2007

Fisk med pepparrot



Så himla enkelt och gott! Torsken då; ja jag vet man ska inte använda torsken men nu fanns det ingen hoki och lax är inte så uppskattat här hemma. Jag är dock helt tvärsäker på att det skulle vara gott med lax till detta recept. Så till er (oss) med laktosintolerans - använd den laktosfria färskosten som finns och riv lite färsk pepparrot i istället. Egentligen kanske det är godare men nu tog latmasken över lite.

Min pepparrotsfisk

torsk eller annan fisk till 4 pers. ( ca 200 g/pers)
1 burk lätt creme fraiche
1 burk pepparrotsost
svartpeppar
några räkor

Lägg torsken (eller valfri fisk) i en ugnsform. Peppra fisken. OBS salta inte! Osten är så salt i sig. Blanda/ mosa ihop ost och creme fraiche. Lägg oströran över fisken. Gratinera i ugnen tills fisken är klar (ca 20 minuter, fisken ska vara vit och fast).

Servera fisken med kokt potatis - eller kanske pressad om man vill. Funkar säkert med ris också. Lägg några räkor på fisken.

MUMS!

Förresten - Jag köpte frysta hajmalsfiléer - de ska visst vara "nya" torsk-ersättaren nu? Är det någon som testat?

2 kommentarer:

lina sa...

Ser gott och enkelt ut, perfekt på en vardag. Har testat portionsbitarna av Findus Pangasius en gång och tyckte att det liknade Hoki i smak, kände ingen större skillnad. Helt ok tycker jag.

Anonym sa...

Såg att du läst mitt julinlägg. Givetvis var det inte mina nuvarande jular jag beskrev, utan svunna tider samt hur det faktiskt, dessvärre, ser ut hos många svenska familjer i dag. lever helnykter idag, och det har gett en ny dimension till tillvaron. Hajmal kallas även pangasiusfilé och är ett utmärkt budgetalternativ på fisk. Kallas även vietnamesisk sjötunga. Många resturanger använder denna när det står sjötunga på menun. God att steka och ånga, men smakar inte så mycket, utan kräver en kraftig sås. God att panera. Väldigt fina recept och bilder du har. Besök gärna www.metrobloggen.se/enkocksfunderingar där jag kåserar mindre och har lagt ut massor av recept som jag använder i mitt yrkesliv.
Tack för besöket
Michelangelo