onsdag 7 november 2007

Gästbloggare Ninins goda kyckling


Jag och min familj bjöd hem AnnaMaria och hennes familj för lite mat och samkväm i lördags kväll. Det blev en hel del vin och en riktigt nödvändig läskig snaps framåt 2 tiden.

Receptet kommer från syssling Fia, tack tack.

Kantarellkyckling med klyftpotatis
4 pers

1 påse kycklinginnerfilé ca 700g
2 pkt kavlis kantarellost
1 burk lätt creme fraiche
2,5 dl matlagningsgrädde
2 dl riven ost
salt, peppar och vitlökspulver

Sätt på ugnen, 225 grader. Lägg kycklinginnerfiléerna i en ugnsfastform, krydda dem med salt, peppar och vitlökspulver. Gratinera i ugnen ca 30 min. Blanda ost, creme fraiche och grädde, värm upp det i en kastrull. Häll såsen över kycklingen. Strö osten över. Gratinera sedan i ugnen tills det fått fin färg.



Klyftpotatis
4 p

12 potatisar (med eller utan skal)
olja
salt och peppar

Sätt på ugnen, 225 grader. Dela potatisen i klyftor. Lägg dem på ett bakplåtspapper. Häll över oljan. Salta och peppra. In i ugnen i ca 40 minuter, rör runt dem någon gång.

Så dessa goda stekta trattkantareller till!


AnnaMaria: Ja jag intgygar - så god mat!!! Tack snälla för en mysig lördag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Men gud så gott det lät=) Det ska jag absolut testa.