torsdag 1 november 2007

Varmrökt lax med krämig äggsallad


Alla människor älskar lax (eller??). Tycker ofta att jag hör "vi hade lax" - vare sig det är till vardags eller fest. Här hemma duger det bara med varmrökt la (och det älskar vi!!) - jag önskar verkligen att jag bara ÄLSKADE lax i alla former men tyvärr. Stekt lax är hemskt för att inte tala om grillad. Det enda konstiga är att jag kan äta stekt lax hos älskade mormor - konstigt....hon är magisk!

Så här kommer det nu ett kanonrecept på Krämig äggsallad till Varmrökt lax. Martina undrade i en kommentar om picknick mat - det här är perfekt fast det är bättre att lägga allt i ett tortillabröd istället och rulla in i folie.

Krämig äggsallad

1 dl lätt creme fraiche
3 msk majonnäs
3 hårdkokta hackade ägg
finhackad grsälök eller fint skivad rödlök (på bilden är det rödlök)
salt och vitpeppar
Blanda allt, låt stå i någon timme innan servering.

Om man får lax och äggsallad över så är det jättegott till en god sallad om man vill hoppa över bröd.

Martina, ha en trevlig picknick!!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Lax måste vara pinfärsk - som all annan fisk.

Nuförtiden smakar mycket av laxen man får i butiker riktigt räligt. Undrar om det är storskaligheten, som får kärleken till råvaran att försvinna, som gjort det?

För 20(?) år sedan var lax festmat, nuförtiden kan det vara billigare än falukorv.

Men min svärmors gravade lax smälter fortfarande i munnen. Ljuvlig.