söndag 4 november 2007

Nu räknas ni! och så lite makalösa...


Ja nu har jag tagit ett steg till i cyber-världen. Jag är ju inte så bevandrad när det gäller alla miljoner funktioner på denna kära apparat. Det tar sig lite i sänder. Tack vare Karin som guidade mig genom HTML-träsket så räknas ni nu alla! Det är roligt att se hur många som susar runt därute. Tack snälla Karin för hjälpen!



Dessa underbart frasiga, spröda och rysligt lättätna små kakor har min dotter och hennes farmor bakat! Det är nog de godaste småkakorna som finns tror jag. Eller? Vilka är dina favoriter? Så har de ett perfekt namn också - de heter MAKALÖSA. Helt enkelt makalöst goda.


Makalösa 40 st

200 g smör

100 g finhackade russin

3,5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1,5 dl strösocker

Rör smör och socker poröst. Tillsätt sedan övriga ingredienser. Gör små runda bollar som sedan läggs på bakplåtspapper-klädd plåt. Tryck sedan till bollen med en gaffel så det blir en platt kaka. Grädda i ugnen 175 grader i 5-8 minuter. Ta bort kakorna från plåten när de svlanat - de är fortfarande mjuka när de är varma.

Ät och njut!! OBS!! Det går åt många....

Så vill jag också passa på att säga - det är himla roligt med alla kommentarer!! Tack alla ni som tittar in hos mig!!!

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag håller med dej, det är så kul med en räknare på sin sida så man ser hur många som susar förbi ! :)

Anonym sa...

En fråga till experten: Jag upptäcker ofta för sent att vetemjölet är slut och har bara rågsikt hemma. Kan man använda detta mjöl till dessa småkakor också? Brukar funkar till det mesta, men nånstans måste man ju dra gränsen.