måndag 17 december 2007

Julkakornas julkaka



Så var det det där med namn på kakor. Vi vet ju alla en särskild kaka som har haft ett annat namn tidigare som idag används sparsamt - ja jag vet att det fortfarande används. Jag gör det i alla fall inte. Jag säger chokladboll för det andra namnet kan upplevas stötande. Jag vet nu då inte hur jag ska göra med denna kaka - får nog döpa om den. Kakorna heter greker...ursäkta nu om någon känner sig kränkt men jag kan inte hjälpa det. Härmed byter nu denna kaka namn till Monas julkaka! Baka denna kaka - den är en av de godaste kakor jag vet! Receptet är från min kära svärmor - Mona.


Monas julkaka
2 hg smör
2 msk socker
2,5 hg mjöl
1 äggula

Mandelmassa
1 hg skållad,skalad, malen mandel
80 g socker
40 g smör
1 ägg
någon droppe hushållsfärg - röd!
Skålla och skala och mal mandeln. Rör i socker, smör och ägg + karamellfärg. Rör ihop till en rosa ,mandelmassa.

Glasyr
Florsocker och vatten blandas till en glasyr
Hackad mandel

Beredning:

Rör smör , socker och äggula, blanda i mjölet. Låt vila svalt en stund. Kavla ut degen till en rektangel - 4 cm bred och lägg på en rad mandelmassa. rulla ihop den. Grädda i 200 grader varm ugn. Ca 10 minuter. Låt dem svalna något. Glasera dem och lägg på hackad mandel. Skär sedan i skivor.
Om man vill så kan man enligt svärmor använda färdig mandelmassa men det blir godare med hemgjord....

2 kommentarer:

Anonym sa...

aaahh, mandelmassa här verkligen julen till. Verkar toppengod.

Anonym sa...

En kaka som jag ätit till varje jul sedan slutet på 50-talet! Det går inte att vara utan!