torsdag 20 december 2007

Tomtegröt i filt



Här kommer nu ett super-recept på Risgrynsgröt för er som har samma bekymmer som jag haft i alla år - att det bränner i botten. Den här gör det inte! Knepet - filten!! Jag fick tipset för många år sedan av en äldre tant - självklart skulle jag provat det för länge sedan. För det är givet att det funkar! Jag har använt laktosfri mellanmjölk - hade jag kunnat använda röd vanlig mjölk hade jag gjort det!

Superb Tomtegröt

2,5 dl grötris
5 dl vatten
salt och socker
9 dl laktosfri mjölk
1 dl laktosfri grädde

Koka upp vatten och ris och kryddor. Koka 10 minuter. Värm mjölken i mikron. Häll i mjölk och grädde. Koka upp sakta under omrörning på låg värme. När det koker - sätt på lock.

HÅLL I ER NU - FÖR HÄR KOMMER DET!!! SNURRA IN GRYTAN I EN TJOCK BANDHANDDUK OCH SEDAN I EN TJOCK FILT. LÅT STÅ 4-5 TIMMAR.

Sedan är det bara att servera en varm och kritvit, tjock och gosig gröt. En viktigt sak jag nu lärt mig - det går inte att stressa fram en tomtegröt!


3 kommentarer:

Eva Götharson sa...

Ville önska en riktigt god jul till dig och din familj med :-).
Att ni kommer äta god julmat

tvekar jag ju inte en sekund över :-)

Kramar från Eva Götharson

Anonym sa...

kan vara farligt

bacillus cereus trivs bra i de där temperaturerna!

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/bacillus-cereus-matforgiftning

annamaria sa...

Jo det kan säkert stämma om temperaturerna sjunker - det är då bakterierna tillväxer och bilder toxin. Men med filtar och handdukar så hålls värmen hög - som om grytan stod på spisen. Så det är tänkvärt - låt det inte stå för länge så gröten hinner svalna.