fredag 21 december 2007

Vår Knäck


På vårt Godisbord så är knäcken ett måste. Den ska kokas på spisen. Det funkar säkert i micron också men jag gillar kok-pysslet på spisen med kulprov.

Vår Knäck

2 dl grädde
2 dl socker
2 dl sirap
2 msk smör
0,5 dl hackad skållad mandel

Blanda allt i en tjockbottnad gryta. Koka knäcken tills det går att forma smeten till en droppe i en kopp med kallt vatten dvs. det gamla hederliga kulprovet. Det kan variera mycket hur lång tid detta tar beroende på hur hårt knäcken kokas. Gör istället kulprov några gånger…om inte annat för att den där kulan är så god! Blanda ner mandeln. Ställ små pappersformar på en oljad plåt (formarna står stadigt då!) och häll upp knäcken.

1 kommentar:

Anonym sa...

Önskar dej en riktigt skön jul och en frisk sådan. Vi ska vara hemma utan några måsten så om vi blir sjuka allihopa kan vi ta det lugnt.
Ska kopiera din vitlökssill nu så jag ska göra den i morron.
För övrigt kan jag avslöja att jag aldrig i hela mitt 42-åriga liv, gjort knäck. Så helt igenom huslig är jag trots allt inte ;)