torsdag 10 januari 2008

Ananaspaj med hemgjord vaniljsås


Det här är världens godaste paj! Hur kan ananas få en kola-likanande smak när den bakas i paj? Hur som helst så är det underbart gott. En hemgjord vaniljsås till!

Ananaspaj med hemmagjord vaniljsås

Pajdeg
150 gr smör
1 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning
1 ägg
2 dl lätt creme fraiche
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
500 gr krossad ananas

Kör pajdegen i en matberedare. Tryck ut degen i en pajform (24 cm). Rör ihop övriga ingredienser. Häll fyllningen i pajformen. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen ca 40 minuter. Servera pajen något avsvalnad med vaniljglass eller hemgjord vaniljsås.
Hemgjord vaniljsås
2 äggulor
2 msk florsocker
1 msk vaniljsocker
3 dl grädde
Vispa äggulor och florsocker pösigt. Vispa grädden. Blanda äggblandningen med grädden och rör ner vaniljsocker.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gott med annanas! Jag har också bakat med annanas idag, lilltjejen köpte sig en stor mogen annanas i söndags men åt inte upp hela så nu var det dags att göra något! det blir väldigt saftig!

Anonym sa...

Håller helt med dig Anna, den här pajen är underbart god!
Hoppas allt är bra med er!
Kram
Mia C

Martina sa...

Hej! Tack för de fina orden om min blogg. Blev hungrig så fort jag tittade in hos dig. Du kan ha svaret på alla mina frågor ;-)Jag lägger till dig i min länklista bums.

/Martina