söndag 7 oktober 2007

Mitt bidrag till Cyberkocken

Här är ditt kylskåp. Ja ett av de första matprogrammen som blev succé. Halva Sverige satt och tittade in i människors kylskåp - med ett fåtal ingredienser som skulle bli en lyxmåltid. Inte alltid så lätt men det såg då alltid gott ut. Cyberkocken är en förbättrad variant - ett antal ingredienser som ska komponeras till goda recept av alla oss med lätt släng av mat-störning.



Mitt bidrag till Cyberkocken (gå gärna in och titta på brazilianlindas blogg och läs mer om tävlingen)



Harissamarinerade och Gremolata-fyllda majskycklingfiléer med Fräsch Spenatsallad med äpple, rödbetor och ädelost 4p.


4 majskycklingfiléer med skinn
3 msk Harissa
3 msk majsolja
salt



Harissamarinad

Blanda Harissa och olja.



Gremolata

2 msk rivet citronskal (endast det gula)
1 knippa finhackad kruspersilja
2 pressade vitlöksklyftor

Blanda ingredienserna.

Gör så här:
Skär ett snitt i filéerna. Fyll filéerna med gremolata, fäst ihop med tandpetare. Lägg filéerna i harissa-marinaden. Låt ligga minst 2 timmar (gärna över natten).

Salta filéerna. Ugn 200 grader. Lägg de i en ugnssäker form. Sätt formen i mitten av ugnen i ca 30 minuter.

Kycklingen kan serveras antingen varm eller kall.

Servera med en fräsch

Spenatsallad med äpple, rödbetor och grönmögelost

1 tråg färsk spenat
3 äpplen
4 kokta rödbetor
50 g valnötter
½ tråg ruccola
15 fina kantareller
1 dl kokta svarta bönor
50 g ädelost



dressing:

3 msk balsamvinäger
5 msk olivolja


2 tsk dijonsenap

salt och svartpeppar



Blanda dressingen. Stek kantarellerna i smör, salta och peppra dem. Låt svalna. Fördela spenat, ruccola, tunt skivade äpplen, rödbetor, svarta bönor, stekta kantareller och smulad grönmögelost på 4 tallrikar. (obs blanda inte i en skål - allt blir då vackert rosa...) Häll dressingen över salladen precis innan servering.













Harissapasta


(het chilipasta)



2 kommentarer:

görel sa...

Det låter jättegott, och du fick en röst av mig hos Linda! Men jag undrar vilket slags harissa du använde - sås, pasta eller torr? Jag har en torr blandning i skåpet, och med 3 msk av den skulle nog inte ens min tåliga man äta kycklingen. :-)

annamaria sa...

Tack tack - vad roligt!!! Jag har använt harissa på burk - en pastavariant "du gap bon" heter den (gjord i Tunisien). Det är inte bara chili i den, det är även vitlök och orientaliska kryddor. Jag visste inte att det fanns i kryddform (tack för infon). Kan tänka mig att den är betydligt hetare som torkad. Denna lite blötare variant "fastnar" inte så lätt heller på kycklingen som jag kan tänka mig att den torkade gör.