måndag 15 oktober 2007

Petit Pain - surt frukostbröd mums!


Underbart surdegsbröd! Receptet är från Valhalla bageriet i Stockholm. Enkelt att göra även om det krävs lite planering med den lilla goa surdegen.


Så här har vi surdegen

Det finns en uppsjö av recept när det gäller surdeg - en hel vetenskap. Så här gjorde jag i alla fall.

Vetesurdeg

Dag 1
1 dl kallt vatten
1 dl vetemjöl
1 tsk honung

Blandas väl i en burk, sätt på lock. Låt stå i rumstemperatur i 3 dagar.

Dag 3
2 dl vatten
2 dl vetemjöl

Det ska pysa när locket öppnas och lukta syrligt. Tillsätt mer mjöl och vatten och blanda väl.

Dag 4
Använd surdegen.

Degen till bröden 14 bröd

5 dl vatten
10 g jäst
16 dl vetemjöl
2 dl fint rågmjöl
300 g vetesurdeg
1 msk salt

Lös jästen i lite ljummet vatten. Blanda i övriga ingredienser utom saltet, arbeta degen väl. Tillsätt salt och jäs 2,5 timme. Dela degen i 14 bitar ca 150 gr styck. Rulla ut bullar med mjölade händer. Jäs 30 minuter. Ugn 250 grader. Sikta över lite mjöl, gör några "nyp" i bröden. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Jag tog 12 minuter...

Njut de med smör och god ost.....



3 kommentarer:

görel sa...

De ser jättegoda ut! Jag håller som bäst på att prova olika surdegsbröd, de här skulle gå hem finfint hos familjen. Men du sparar väl lite surdeg till nästa bak?

annamaria sa...

Ja det gjorde jag, dock misstaget att inte sätta den i kylen så jag vågade inte använda den efter en vecka. Den luktade mer än surt om man säger så, man lär av sina misstag! Har dock läst att rivet äpple ska vara bättre än honung - får bli det nästa gång. Har ett spännande recept på valnötsfrallor med rågsurdeg att prova - när jag fått bort gipset...blev gipsad i söndags..jippi!

görel sa...

Då får du lova att skriva om valnötsfrallorna om de blir lyckade!