lördag 24 november 2007

Carita gästbloggar med gryta i höstmörkret





En gryta i höstmörkret

Där jag bor märks det verkligen att hösten har kommit med stormsteg men för min del är det inte enbart av ondo. På något vis gillar jag hösten. Det är som om allt går på sparlåga och liksom björnen så går väl även jag in i någon slags halvdvala. Kanske ni känner likadant vad vet jag? Att få kura ihop sig i soffan med levande ljus en lördagkväll och därtill avnjuta ett gott glas mustigt rödvin, säg kan det bli bättre när höstmörkret sig sänker över det lilla småländska faluröda huset som jag bor i.

Inspirerad av hösten och min underbart matlagningsglada vän och granne AnnaMaria kommer här mitt lilla bidrag till receptsamlingen. Denna mustiga och smakrika gryta kom till mig en dag när jag var på ”koka soppa på en spik” humör. Jag tog helt enkelt vad jag hade hemma i kylskåpet och så här blev det:


Köttgryta enligt Carita

Ingredienser:


1,2 kg grytbitar
flingsalt
pepparmix
1 hackad gul lök
1 hackad röd chili
3 msk balsamvinäger
1 buljongtärning
1 ½ msk flytande oxbuljong
1 msk worcheistersås
valfri mängd vatten
4 stora färska champinjoner
½ burk majs
1 pkt knaperstekt bacon
½ röd paprika
1 dl grädde
1 dl creme-fraiche
Maizenaredning av valfri mängd

Gör så här:
Stek grytbitarna i en stor gryta eller stekpanna. Krydda och lägg i löken och chilin. Häll över balsamvinäger, buljongen och worcheistersåsen och låt allt puttra samman. Tillsätt sedan vatten och låt det hela småkoka ca 35 min eller tills köttet känns någorlunda mört. Nu är det dags att hiva i resten av ingredienserna och låta allt få ett litet uppkok så alla smakerna får en chans att gotta ihop sig. Tillsätt gärna mer vatten beroende på hur just du vill ha din gryta. Ris eller bulgur passar utmärkt till denna rätt.




Med tanke på chilin och baconet så är faktiskt just denna gryta godast nygjord även om den är helt ok dan efter också

Om ni väljer att servera den en fredag eller lördag kväll så är faktiskt rödvin gott att dricka till Chillout och Liederman är i mitt tycke exempel på två goda och passande viner. Mitt i veckan får det väl bli mjölk eller vatten som dryckesval.


Vill bara tillägga att när jag lagade denna gryta så spred sig tydligen ljuvliga dofter i huset för min mat petiga 13 åriga dotter kom ner från sitt rum och undrade vad det var som luktade så gott. En sådan kommentar får man verkligen ta som en komplimang eller hur? Ni som har eller har haft tonåringar vet säkert att de inte precis öser beröm över sina föräldrar.


Ha det nu så roligt i köket alla ni som läser AnnaMarias matblogg hälsar
Carita.

1 kommentar:

Anonym sa...

åååh! det verkar jättegott. vad sugen jag blev på olika grytor nu. typ kreolskan.. mmmm...haha, och jag har inte ens ätit frukost ;)