måndag 12 november 2007

Ännu en ljuvlig kladdkaka



Ja ni har förstått eller gissat alldeles rätt. Jag ÄR våldsamt, vansinnigt förtjust i desserter. Denna lilla skapelse - en kladdig, len och krispig variant. Jordnötssmörig chrunchy botten och len chokladtryffel ovanpå. Sanslöst gott kan jag meddela. Perfekt på en måndag-kväll.


Mjölkchokladtryffeltårta med krispig jordnötsbotten 12-14 p



Botten:
1 dl ljus sirap
250 g jordnötssmör - gärna med bitar i
6 dl corn flakes


Tryffel:

450 g mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk



Gör så här:

Klä botten av en form med löstagbar kant med bakplåtspapper. Värm sirap och jordnötssmör så det smälter ihop, får ej koka. Dra kastrullen åt sidan, rör ner flingorna. Krossa flingorna lite. Tryck ut massan i formen.

Smält chokladen i en djup tallrik i micron. Koka upp grädde och mjölk. Häll över chokladen i en bunke, häll över den kokande grädden. Vispa med elvisp så det blandas ordentligt.Häll tryffeln över botten och ställ i kyl. Gärna i kyl över natten - stelnar dock på ca 5 timmar. Lossa tårtan från kanten med en vass kniv. Servera med vispad grädde.

10 kommentarer:

lina sa...

Men så gott, nu blev jag ju sugen! Bakade snickerskakor förra veckan som påminner om den här kakan:)

Anonym sa...

Hoppas att det finns en bit över till din granne:)

Anonym sa...

Men hallå....här försöker man vara nyttig och så hittar man det här...."dregel"

Sara sa...

Herre min skapare vad gott !!!

Anonym sa...

Hej Anna
Jag har bakat dina goda kakor vid namn makalösa, det var dom. jag tänlte att du ska få ett gott bröd tillbaka av mig
Ca 1 liter extra grovt rågmjöl
Ca 1 liter Vetemjöl
1 liter vatten
2 dl Sirap vanlig ljus
5 tsk salt
Jäs i formar eller långpanna efter att du lagat till degen den ska jäsa 3 tim.
grädda i 200 grader i ca 1 tim
penslas med smält margarin. har du en sten ugn att baka i så kommer brödet till sin rätt. fått detta av en vårdtagare som har fått av sim mamma osv.
Lycka till Du vi syns på torsdag
Martina i Nybban

annamaria sa...

Martina: tack snälla för receptet!!! jag saknar dock jäst-mängden. Vi ses absolut på torsdag!! Då blir det sill i mängder....

Anonym sa...

oj det jäser kanske inte utan det :) det ska vara 1/2 paket bara. brödet blir saftigt o håller sig flera dagar, vilket inte alla hembakta gör.

annamaria sa...

Det låter jätte-gott! Ska bakas!!

Anonym sa...

är det jätteviktigt att det är mjölkchoklad i tryffeln, eller går det bra med blockchoklad och bara 100gram mjölkchoklad?

annamaria sa...

Ja det går säkert bra - det enda som skiljer är väl kanske smaken lite. Personligen så tycker jag vanlig mjölkchoklad har en fylligare smak än block. Prova du! Meddela gärna hur det blev! God Jul på dig!