tisdag 27 november 2007

Valnötsfrallor med morötter



Jag älskar brödbak! När man nu har bakat bröd några (???) gånger så vågar man slänga ner det som man gillar just då även om man inte har ett recept på det. Dessutom har man alltid en konditor-pappa att ringa när det kör ihop sig. Fördel dock om man gör som han säger - han sa att jag skulle ha fett i bröden - det glömde jag och det funkade alldelels utmärkt utan!

Eftersom det finns ett x antal liter vassle i frysen så fick det självklart bli det som degvätska. Det var nog inte det smartaste draget dock när det gäller laktosintolerans. Om jag har förstått det hela rätt så innehåller vassle massor av laktos. Eller vet någon?? ja det kändes i alla fall så efteråt...hm....

Idag blev det lite skåprensning och därför är det mått i vikt. Professionella bagare säger att det är bättre att väga dessutom. Ett misstag ska erkännas - jag räknade inte dem exakt men jag tror det blev ungefär 40 bullar.


Valnötsfrallor med morötter


1 liter vassle ( har man nu inte det så tar man såklart vatten eller kanske lite
filmjölk och vatten)
100 g jäst
1 dl sirap
75 g grovhackade valnötter
2 stora rivna morötter
350 g lantbrödsmjöl
100 g fullkornsdinkel
1100 g vetemjöl (om jag hade haft vetemjöl special så hade jag tagit det men nu fanns inte det..)

Värm degvätskan till 37 grader. Smula jästen i assistenten ( eller gör degen för hand om man så vill) häll över lite av vätskan tills jästen smält. Häll i övriga ingredienser. Kör degen 10 minuter gärna mer. Jäs degen i 45 min. Det blir mycket deg som synes....

Gör bullar i önskad form. Jag gjorde några vanliga runda och resten klippte jag med sax i trekanter. Det gick enklare att klippa med en ond tumme än rulla bullar. Lägg frallorna på plåt med bakplåtspapper. Jäs 20 min. Grädda i 225 grader i ca 10 minuter.



Gick alldeles utmärkt att frysa dem - supergoda även som tinade.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Själv har jag värsta bakstressen. Bad gubben köpa lite jäst och han kommer hem med 20 paket färskjäst. datumet går ut i övermorgon och jag har flera paket kvar. :P Så det är ju bra med nya recept.

Sara sa...

DOm ser riktigt mumsiga ut, snart är det tid att baka lussekatter. Har du gjort det ? :)

Anonym sa...

ha! Nej lussebullar har jag inte gjort och gör aldrig heller. Däremot ska jag göra saffarnsgifflar, när jag väl skaffar hem saffran...
Recept på dessa kommer inom kort.
Jobbigt med handen. Hoppas du snart blir bra igen.

lina sa...

De där frallorna måste jag verkligen testa, ser ju mumsiga ut! Valnötter ger en väldigt god smak i bröd tycker jag, och morötter ger ju saftighet!

annamaria sa...

Sitter just nu och kollar in ett recept på mandelbiscotti med saffran. Låter skojigt tycker jag - i stället för lussekatter när tummen är paj....