lördag 17 november 2007

Vintervackert med lamm

Snön ligger kvar. 6 minusgrader och röda kinder. Knastrar under skorna. Lammfilé, fetaostcréme och potatiswok till middag.

Marinerad lammfilé
4 p


600 g lammfilé


Marinad:
2 dl rödvin
1 dl färsk rosmarin
3 pressade vitlöksklyftor
1 dl olja


Blanda marinaden och låt filéerna ligga i den ca 6 timmar, gärna mer.

Ta upp filéerna, stek dem i pannan eller på grillpanna eller varför inte ute på grillen. De ska vara rosa inuti.


Servera med Potatiswok och fetaostcréme


Kokt potatis till 4 p
1 röd paprika i bitar
sugarsnaps (eller sockerärtor men sugersnaps är godare tycker jag)
3 morötter i slantar
smör - mycket ca 50 g
salt och vitpeppar

Smält smöret i en panna. Lägg i morötter,paprika och sugarsnaps. fräs någon minut. Lägg i potatisen, vänd runt. Salta och peppra.


Fetaostcreme


2 dl creme fraiche
100 g smulad fetaost
1 pressad vitlöksklyfta
svartpeppar


Blanda allt. Låt stå en stund innan servering.


Så gott! Även om man inte är en älskare av lamm så är detta bara underbart gott! Ingen koftsmak alls jag lovar. Eftersom koftsmaken sitter i fettet - på filén finns inte en tillstymmelse av fett.

4 kommentarer:

Pillan sa...

hej igen. Det är tydligen inte synd om mig. Karlm min lyckades laga kameran genom att slå lite på den (med våld funkar tydligen allt
=)) Så nu är det bara att fortsätt blogga på. Har en del som väntar på att bli fotograferat. Bland annat två viner. Och förrästen. Igår åt jag något skumt. Söt citron. Det var inte gott. Smakade billig duschtvål, haha. Ha det/Pillan

Karin W. sa...

Jag har inte ett enda lammrecept på min blogg och har själv heller aldrig lagat en rätt av lamm. De få gånger jag har blivit bjuden på lamm har det just smakat kofta. Det kanske är filén man ska sikta in sig på då.

Fetaostkräm har jag gjort några gånger och serverat till lax fast den var gjord på fetaost, mjölk, olivolja, peppar och basilika.

annamaria sa...

Ja Karin, filén är fantastisk dessutom marinerad så smakar den ljuvligt! jag kan också vara lite tveksam till lamm - förmodligen handlar det om tillagningen. Prova! Din fetaostcreme låter god! Jag har basilika i fönstret som behöver göras något med, blir bra det!

Anonym sa...

Åh, var i landet befinner du dig där det e så fint?=)