tisdag 13 november 2007

Mystisdag, Julmarknad och Parmesanpaj med oliver och annat gott

Efter en runda på Julmarknad i Huseby så passar denna lilla goding perfekt kan jag meddela. Räknar med inköp av stenugnsbakat bröd, kanske någon flaska glögg, Ahls supergoda isterband, prinskorvar och leverpastej, de vackra pojkarnas superstarka ölkorvar (jag kommer inte ihåg vad producenten hette från förra året men minns hur de såg ut...konstigt...) och förmodligen en massa annat som kostar alldeles för mycket. Konstigt att jag bara kommer hem med mat - alla andra köper tomtar men inte jag.

Parmesanpaj med Oliver 4p

Pajdeg:

3 dl vetemjöl

1 dl grahamsmjöl

125 g smör

3 msk kallt vatten

Fyllning:

150 g riven parmesanost

100 g marinerade soltorkade tomater

2 dl mellangrädde

2 äggulor


Smula fettet i mjölet. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop degen i en pajform. Nagga och förgrädda pajskalet i 200 grader i 10 minuter. Ta ut skalet. Vispa grädden och blanda ner gulorna. Rör ner riven ost och strimlade tomater. Häll smeten i formen. Grädda pajen klar mitt i ugnen ca 20 minuter.


Pajen kan serveras både varm och kall. Serveras gärna med oliver, parmaskinka, ett gott bröd och en god olivolja att doppa brödet i + lite flingsalt.





Snön fullständigt vräker ner!!!!!!!!!!!!!!

3 kommentarer:

lina sa...

Parmesanpajen låter helt underbar, precis de smaker jag gillar. Så mysigt med julmarknad:)

Anonym sa...

Oj, det där verkar otroligt gottigt. Receptet är kopierat och inlagt i min receptpärm.
Hoppas det kommer lite roliga julmarknader häromkring också snart.

Pillan sa...

Hej. tyvärr vet jag inte om de finn osaltade. Jag ska hålla utkik=) /Pernilla