tisdag 20 november 2007

Vietnamesisk sjötunga - Pangasiusfilé


Ja så här blev den. Min torsk-ersättare. Hajmalsfilé eller Pangasius som den så fint heter. Kocken informerade mig om att den också brukar kallas vietnamesisk sjötunga. Som restaurangerna använder i stället för sjötunga men kallar den för sjötunga....hm....

Den är mild i smaken och kräver precis som kocken sa, en kraftig sås med mycket smak.

Här är den dubbelpanerad. Jag gjorde så här:

1 filé/person (de är jätte-stora och räcker och blir över)
uppvispat ägg
vetemjöl
Wasa ströbröd
salt och vitpeppar

Salta och peppra filéerna. Vänd filén i mjöl först sedan i det uppvispade ägget och sist i ströbrödet. Lägg på ett fat.
Stek de sedan i mycket olja och lite smör - så att de nästan blir friterade. Steks på
svag värme för att inte bli för hårt stekta. Vänd inte för ofta då lossnar paneringen lättare.


Servera med Kall citronsås


Kall Citronsås


2 dl crème fraiche
pressad citron
3 msk dill
salt
peppar

en gnutta socker
2 msk purjolök, strimlad


Blanda creme fraiche och dill. Smaka av med pressad citron, salt och peppar. Garnera med purjolök.




Sen tänkte jag bara säga att här hemma så går Hollandaisesauce på påse från Knorr hem allra bäst..........

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åt sån där fick förra veckan och undrade vad det egentligen var. Vietnamesisk sjötunga lät ju finfint.

Anonym sa...

åh, pangasiusfilé är så himla gott :)

Anonym sa...

åh jag kunde inte bli gladare att hitta denna blogg, har länge letar en bra recpetblogg ;)

annamaria sa...

Du är så välkommen!