onsdag 28 november 2007

Glögg-gryta till 1:a advent



Carina tipsade om Glögg-gryta med mandel. Ett recept från Arla. Där också bilden är lånad ifrån. Jag lagade denna gryta som söndags middag. Riktig kalasmat - perfekt mat att förbereda om man ska ha lite adventsmys nu till 1:a advent. Jag har som vanligt inte följt receptet. Receptet som står här är dock ursprungsreceptet. Jag gjorde dock så här: tog grytbitar av fläsk istället för biff, grytan fick då koka 1, 5 timme så köttet blev underbart mört, tog en klyftad gul lök istället för rödlök och så hoppade jag över mandeln. Förresten jag marinerade aldrig köttet heller - fungerade utmärkt ändå. Nästa gång ska jag ta fläskfilé.

Förresten en stilla fråga - jag fick reklam från ICA idag - fläskfilé kostade 59 kronor kilot och finmald fläskfärs kostade 59.90. Är inte det skruvat? Jag som alltid har tyckt att köttfärssås är billig och bra mat - får nog ändra mig nu. Tacka vet jag fläskfilé - billigt och bra.


Glögg gryta med mandel
4 port

600 g biff
1 1/2 dl vinglögg
2 rödlökar
smör
2 msk mörk kalvfond
1 tsk kinesisk soja
1/2 – 1 tsk sambal oelek
1/2 dl grovhackad persilja
2 dl Arla Köket lätt crème fraiche
1 msk maizena majsstärkelse
1 dl sötmandel

Skär köttet i bitar och lägg i en plastpåse. Slå på 1/2 dl vinglögg och låt marinera 1 tim.Skala och klyfta löken. Ta upp och torka av köttet. Bryn det i smör i en stekpanna och lägg över i en gryta. Fräs löken och lägg över i grytan. Rör i fond, 1 dl vinglögg, soja, sambal oelek, persilja och crème fraiche. Låt koka ca 5 min. Rör ut maizena i lite vatten och rör ner i grytan. Låt koka 2 min. Skålla och skala mandeln. Fräs i smör i en stekpanna tills den får färg. Strö över mandeln.

1 kommentar:

Sara sa...

Det låter inget vidare, jag hoppas verkligen att du klarar dej undan magsjukan. Särskilt som ni har en sån trevlig helg framför er. Hur gammal är er minste/a ? Vi har tittat lite på båthotellet Ibiz, det är svårt för det finns ju hur många som helst. Samtidigt vill man väl inte lägga en förmögenhet bara på att sova, resan upp kostar ju också en del + att det är direkt efter jul ! Ja, försök få tag i brödet och släng av lite till mej på vägen, jag bor bara några mil ifrån Malmö ändå tänker jag aldrig på att köpa det när jag väl är där. Nu ska vi iväg till simskola för att sen rusa hem och äta tacos med sambon innan han börjar jobba natt, har tur om vi hinner heja på varandra !! *stor kram*