onsdag 14 november 2007

Dadelkaka


Ja i väntan på rapporten från världens härligaste julmarknad ( det tar en stund att skriva....) och dess inköp så kommer här ett mumsigt recept på Dadelkaka. Jag börjar få julkänslor!! Dessutom snöar det i massor!!! jag blir alldeles....iiiiiiiiiiiiiiihhhhhhhhhhh.

För oss som längtar efter all den härliga julmaten som ska lagas så kommer här en liten försmak - särskilt nu när de mjuka och goda dadlarna har anlänt till butikernas fruktdiskar.




Dadelkaka


200 g smör
2,5 dl socker
3 ägg
2,5 dl urkärnade och finskurna dadlar
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ dl grädde
rivet skal av en ½ citron
matfett + ströbröd till formen



rör matfett och socker poröst, tillsätt äggen ett i taget under omrörning. Blanda dadlarna och 1 dl mjöl, rör sedan ner dadlarna och citronskalet i smeten. Tillsätt resten av mjölet, bakpulvret och rör sist ner grädden. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda kakan i 175 grader i ca 1 timme. Låt kakan svalna innan den stjälps upp.

4 kommentarer:

lina sa...

Såg att dadlarna hade anlänt när jag handlade sist. Gillar dadlar , men har svårt att hitta användningområden förutom att äta dem som de är. Men nu har jag ju ett tips från dig, ska testas:)

annamaria sa...

Fyll dem med en krämig grönmögelost...och stoppa i munnen! Oförskämt gott!!

Anonym sa...

Har aldrig varit så förtjust i daldar. En gång jobbade jag i en dadelpalm. Det var ett slit utan like. Och jag hade shorts på mej, vilket gjorde att jag fick giftiga taggar i mej på benen. Nästan dag hade jag så ont att jag inte kunde stå upp. Har aldrig kunnat förlåta dadlarna för detta.
Men gubben äter, så jag for nog spara receptet ändå.. ;)

annamaria sa...

Mamsen: jag förstår att du inte gillar dem då...hahaha. jag gillar de som man köper i lösvikt, de är så mjuka och goda. De som ligger i förpackning är så hårda. jag lovar du får inte ont av kakan....