onsdag 14 november 2007

Jag blev kär i brödet......underbar julmarknad helt enkelt!

Ja det är så vackert där hon bodde fröken Florence Stephens. Det finns en lång historia bakom hennes Huseby som du kan läsa om här. Nu får vi njuta av Huseby under årets alla dagar. Olika evenemang finns och rundturer där hon bodde osv. För egen del så hamnar jag där en gång om året. På Husebys stora julmarknad med mor, moster, systrar och kusin - vi lämnar våra män hemma och åker till julen. De flesta vandrar runt med julbockar i halm och en och annan tomte. Jag köper bara mat (möjligtvis en mössa också). Årets mat var alldeles kalas-bra.

Sista åren så har det varit lite samma hela tiden, jag tröttnade lite måste jag erkänna.

I år hade jag kunnat köpa hur mycket som helst - dock med en mamma-ledigs ekonomi så får man rätta sig efter det. Det blev dock endel ändå.

Jag snöade fullständigt in på BRÖD. Hittade en tysk kvinna som sålde billiga tyska bröd - alldeles fantastiskt vackra bröd. Surdegsbröd av alla de sorter. Jag köpte ett ljusare bröd med surdeg med knaprig härlig yta. Vi hade lite språkproblem, mina 3 år av tyska lektioner var som bortblåsta och kvinnan kunde inte ett ord svenska. Något jag i alla fall förstod på tyska var surkål - självklart måste man ha ett bröd med surkål (hur kommer man bara på tanken??).
Här har vi surkålsbrödet!

För dessa vackra bröd gav jag 40 kronor - fantastiskt billigt tycker jag!

Bredvid den tyska kvinnan stod den skånska tjejen som sålde Spekekorv - en underbart röd, örtkryddad och saftig korv som ska hänga och bli ännu godare i mitt kök fram till jul. Så det gör den nu!

Mer bröd - jag blev kär helt enkelt - det enda jag vet att när jag nästa gång åker över gränsen till Skåne så ska jag till RÖSTÅNGA MÖLLA. Vilka bröd, nog bland det godaste jag har ätit. Bröd bakade av mjöl de själva har malt och bakat i stenugn. Surdeg såklart, jästa minst i tre dygn. En underbart syrlig smak så det nästan blev så där så det snörper ihop sig under tungan du vet.


Jag köpte linfröbrödet till slut efter stor vånda. Idag ångrar jag att jag inte köpte ett av varje. Ett av bröden var smaksatt med rosmarin och havssalt, ja så fantastiskt bara.
Efter min brödorgie så var det dags för laxinköpet. En len ugnsmarinerad varmrökt laxbit med smak av citron och dill. Laxen fullständigt smälter i munnen. Rökeriet heter Blomlövs rökeri och ligger i Brömsebro - mittemellan Kalmar och Karlskrona. Stanna där om du har vägarna förbi - fantastisk fisk!



Givetvis så sålde de en massa goda såser men de hoppade jag över. Däremot så kunde jag inte motstå en lite påse med kryddor - som skulle blandas med creme fraiche och serveras till fisk förstås. Barnen fick den för övrigt till stekta isterband idag och såsen beställdes igen till nästa isterbands-middag. Den var jätte-god, maken och jag åt den till laxen i afton.


Sedan finns det alltid endel konstiga produkter - men visst de finns inte att köpa i affären precis. Jag smakade för första gången i mitt liv viol-smakande flytande honung. Smakade violsås som man hade på mjukglassen när man var barn. Nja...


En italienare hittade vi också. Vars fru hade bakat biscotti med hasselnötter i - henne skulle man bo granne med. Jisses vad goda, till dessa spröda ganska hårda skorpor serverades det en tjock och gosig varm mjölkchoklad med vispad grädde. Inte ens min laktosmage kunde hindra mig från dessa godsaker. Jag lider så gärna idag, bara jag fick dricka denna varma choklad när snön föll över våra huvuden.

Mamma fick sin vita amaryllis, syrran hittade sin dörrskylt och den andra systern fick sina älskade polkagrisar - som görs på plats. Ja hela kvällen var bara så perfekt.

Visst är det oerhört vackert.




Ja det fanns tomtar också.....



3 kommentarer:

Anonym sa...

Så ska en julmarknad vara!
Vilken tur att det kom lite flingor också.
Jag kan nästan känna hur bra ni haft det.

Tyskt surdegsbröd, tunt skuret med smör och salt på ...Mmmm.

lina sa...

Det låter helt underbart. Vilka vackra bröd säger jag bara. Mmm det vattnas i min mun!

Anna-Eva sa...

Svärfar med fru var där förra året och köpte klappar till mig.Det verkar vara en marknad i min stil.Bröden låter underbara..tror jag ska övertala någon att köra mig till Röstånga :)