måndag 12 november 2007

Köttfärspaj på måndagsvis



Jag gillar paj i alla former. Dock tycker jag det är så vansinnigt tråkigt att göra pajskalet. Det spelar ingen roll om det är äkta variant eller på mjölmix. Nu finns det färdiga skal att köpa frysta. Så utomordentligt underbart enkelt! Värt varenda extra krona de kostar. Dessutom är de jätte-goda. Behövs inte förgräddas utan bara skjuts in i ugnen med fyllning.



Köttfärspaj


4 pajskal


Fyllning

1 finhackad gul lök
1 riven morot
1 msk flytande margarin
500 g blandfärs
1 burk (à 400 g) krossade tomater
1-1 1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk oregano
1 1/2 msk fransk senap
2 msk tomatpuré
2 dl majskorn

Fräs färs, morot och lök. Krydda. Häll på övriga ingredienser. Låt puttra 15 minuter. Späd ev med lite vatten om det behövs.

Äggstanning:


3 ägg
1 dl mjölk
salt och svartpeppar


Vispa upp äggen med en gaffel, tillsätt mjölk och kryddor.

Tina de frysta skalen (4 st) eller gör egen pajdeg. Fyll skalen med färsröran och lägg på skivad tomat och paprika. Häll över äggstanningen. In i ugnen 200 grader ca 30 minuter. Stanningen ska ha "stannat" och fått fin färg.



Servera pajen med en god sallad.

3 kommentarer:

lina sa...

Är också en pajälskare:) Köttfärspaj är gott. Har aldrig sett färdiga skal, så himla praktiskt och enkelt. Måste kolla efter dessa när jag handlar senare idag.

Karin W. sa...

Inte heller jag har sett färdiga pajskal i butiken ... har nog inte nått hit än.

Köttfärspaj är nog det mest tacksamma man kan göra i pajväg. Jag har ett par recept på min blogg. Ingen av dom smakar likadant fast det i stort sett bara är kryddningen som skiljer.

annamaria sa...

Hattings är det som gör Pajskalen. Först hittade jag dem på Maxi - nu finns de även i min närbutik - ICA.