torsdag 22 november 2007

Lunch på egen hand - roligt eller tråkigt?


Ja som hemma-mamma kan lunchen bli en tråkig historia. Alldeles själv med en bebis och de andra två i skolan. Varken så näringsriktig eller god. Mackor och yoghurt eller makaroner med riven ost. Sådär kul. Det är egentligen synd att man inte riktigt tar sig tiden att göra bra mat till lunch - man mår så mycket bättre. För egen del så blir man piggare har mer ork när huset är fullt av barn. I går var här 6 härliga ungar på plats. Det gillar jag! Så idag får det faktiskt bli en riktigt bra lunch för cyber-mamman.

En god tonfikssallad med ägg

Olika salladssorter
skivade rädisor
tonfisk i vatten
olika sorters tomater i bitar
skalad skivad gurka (så den blir så där snyggt randig - jag gillar inte gurkskal - ja jag vet att det är tramsigt...)
strimlad purjolök
majs
paprika i bitar
kokt ägg i halvor

Lägg upp på ett vackert fat. För vackert det blir det faktiskt.

Kall sås till sallad

1 dl yoghurt (smal sås till lunch tar man 0,5%-ig yoghurt annars den turkiska...)
2 msk strimald färsk basilika
½ pressad vitlök
salt och svartpeppar

Blanda allt. Låt stå 10 minuter innan servering.

Vad äter du till lunch - är du lika slarvig som mig kanske eller så där super-ordentlig som jag vill vara....??

6 kommentarer:

lina sa...

Gott! Jag äter rätt ofta rester från middagen dagen före. Kanske är det lite tråkigt, men praktiskt och man vet att man får i sig riktig mat!

annamaria sa...

Lina: Ja resterna åker med maken till jobbet. Sedan är jag urusel på att äta rester. Jag gillar det inte. Rysligt tramsig men så är det. Viss mat är helt okej att värma. Potatis är så läskigt uppvärmd.

Anonym sa...

Du ligger inte på latsidan du heller. Brukar också hellre ge bort resterna än äta dom själv.
Men du vet väl att uppvärmd potatis har lägre GI än nykokt. :)
Njut med den lille så länge det varar!

Sara sa...

Salladen ser riktigt god ut. Jag slarvar alldeles för mycket med lunchen. Oftast äter jag alldeles för sen frukost och sen står jag mej på den fram till middag, vansinnigt jag vet ! Har trillat in i en period då jag inte tycker det är jätteroligt att ställa mej vid spisen. Men äta bör man ju ! Synd du inte bor närmre, kunde vi lunchat ihop :)

annamaria sa...

Mamsen: jag njuter av min lilla plutta i massor. Underbart att vara hemma. Jag har inte varit så bra på det innan men det tar sig med åldern tror jag. Sedan är matbloggen mitt lilla vattenhål...
Usch det var synd att gammal potatis var nyttigt...hahaha. Då är jag nog hellre utan tyvärr.

Sara: ja det vore kalasbra - då åt vi nog både du och jag! jag tror minsann vi får ha en lunchdejt!

Sara sa...

Ja, allting är så mycket roligare om man har sällskap, klart vi måste lunchdejta, hör av dej om du kommer ner till Skåne så bjuder jag på nåt gott (förhoppningsvis) !!! :)