torsdag 8 november 2007

Krums Krums


Krums krums - tänker du nu. Är hon knäpp eller?? ja kanske. Dock är detta namnet på denna rätt. Jag har fått receptet och rätten hade inget namn - när jag serverade denna rätt så säger sonen - jag tycker det ser ut som det heter Krums Krums. Ja på den vägen är det. Vad är då Krums Krums? Jag måste erkänna att jag var ytterst skeptisk till detta - det lät så konstigt så det måste förmodligen vara gott. Det ÄR gott. Det smakar som en blandning av varm smörgås med paj och varm smörgåstårta. Det är inget nyttigt men gå en promenad i stället så ordnar det sig. Så nu skriver jag något viktigt - så du slipper upptäcka det i slutet av receptet - den ska stå i kylen i ett dygn under plastfolie. Vet inte varför men i alla fall så är det så. Jag tror faktiskt att det skulle funka utmärkt utan dygnet i kylen men det är min idé...


Krums Krums 4p

Skivad formfranska

500 g tärnad kassler

5 dl riven ost

4 kokta ägg

10 cm skivad purjolök

3 dl vispad grädde

2 msk dijonsenap

salt, vitpeppar, paprikapulver

ca 2dl krossade cornflakes

1 dl smält smör

Gör så här:

Lägg bröd utan kanter i botten på ugnsfast form. Lägg ost på brödet, kassler på osten och sedan ost över kasslern. Därefter bröd igen. Blanda grädde, ägg, purjolök och kryddor. Lägg det över brödet. Fördela sedan krossad cornflakes över gräddblandningen. Sätt över plastfolie och ställ in i kylen i ett dygn.

Ätdagen: Sätt ugnen på 175 grader. Ta bort plastfolien och sätt istället över aluminiumfolie - sätt in i ugnen 1 timme, tag sedan av foliet och grädda utan folie i 10 minuter.

Krums Krums måste serveras med en god fräsch sallad!!

5 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Låter och ser oxå väldigt gott ut!

Unknown sa...

Vad ska man ha det smälta smöret till?
mvh Kerstin

Anonym sa...

Hejsan!

Det smälta smöret behövs inte alls. Är överflödigt tycker jag. Det var så i urspungsreceptet.

Ha en fin kväll!

MVH Anna Maria

Anonym sa...

ska verkligen äggen ara kokta??

annamaria sa...

Hejsan!

Ja det är helt riktigt, dem ska vara kokta.